کاربران
خبرنامه
Instagram

 

 


سایه روشن رسانه‌ها از گردشگری ایران

 


تاریخ ثبت: 1393/10/10

 

دیلی تلگراف نوشت: مردم «واقعا» می‌خواهند ایران را ببینند  

گروه گردشگری، عاطفه نبوی: «مردم واقعا، می‌خواهند، ایران را ببینند»؛ دیلی تلگراف در گزارش اخیر خود در آستانه سال 2015 میلادی، این گزاره را یکی از 83 چیزی عنوان کرده است که مردم دنیا از سفرشان در سال 2014 نتیجه گرفته‌اند. این البته تنها باری نیست که رسانه‌های خارجی درباره گردشگری ایران در سال 2014 نوشته‌اند.

سال 2014 در حالی به پایان رسید که برای صنعت گردشگری ایران، به‌رغم همه اما و اگرها و محدودیت‌های موجود، سال درخشانی به حساب می‌آید؛ سالی که بعد از مدت‌ها رکود، مجموعه‌ای از شرایط داخلی و جهانی آن را روی سکوی پرتاب به سوی روزهای روشن‌تری قرار داد. ایران بعد از سال‌ها دوباره دیده شد و در صفحات گردشگری و سفر بسیاری از روزنامه‌های معتبر دنیا گزارش‌هایی را به خود اختصاص داد. رد پای افزایش 215 درصدی ورود گردشگران و مثبت شدن تراز گردشگری ایران برای اولین بار بعد از سال‌ها، در این گزارش‌ها به‌خوبی مشهود است.
خبرگزاری سی.ان.ان، موسسه سرویس خبری بلومبرگ، شبکه اول تلویزیون دولتی بلژیک، فایننشیال تایمز، روزنامه‌های گاردین، لس‌آنجلس تایمز، دیلی تلگراف و لاریپوبلیکا، روزنامه ایتالیایی کوریره دلاسرا، روزنامه اینترنتی اماراتی نشنال، موسسه بین‌المللی یورومانیتور و... تنها از رسانه‌هایی هستند که در این زمینه به انتشار گزارش‌های مفصل پرداختند و ایران را برای سفر توصیه کردند. علاوه‌بر آن، در فضای مجازی هم ویدئوها و سفرنامه‌های بسیاری از سفر توریست‌هایی که به صورت انفرادی یا در قالب تور به ایران آمدند به اشتراک گذاشته شد و دست به دست ‌چرخید. 
نکته مشترک بین اکثر قریب به اتفاق این گزارش‌ها این بود که علت رشد گردشگری ایران را ناشی از تحولات سیاسی کشور می‌‌دانستند.

 سونامی گردشگری در ایران
خبرگزاری سی ان ان در تیرماه سال‌جاری و در تحلیل بازار گردشگری خاورمیانه، از سونامی گردشگران خارجی به ایران یاد کرد. این خبرگزاری نوشت: در ایران بسیاری از کسانی که در صنعت گردشگری فعالیت دارند، امتیاز این رونق گردشگری ایران را به ریاست‌جمهوری «حسن روحانی» می‌دهند که در کمپین تبلیغاتی خود وعده داده بود که در زمینه تسهیل صدور روادید و حل مشکلات تحریم از طریق مذاکره با غرب اقدام کند. این خبرگزاری به گزارش‌های روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف و فایننشیال تایمز نیز اشاره کرد که ایران را در سال 2014 در فهرست پربازدیدترین کشورهای دنیا قرار دادند. 
شبکه سی ان ان نیز در گزارشی با عنوان «بازگشت گردشگران به ایران»، با پخش تصاویری از میدان نقش جهان و حضور گردشگران خارجی به طرح این موضوع پرداخت؛ این موضوع را مطرح کرد که طی 10سال گذشته باورش سخت بود که ایران بتواند مقصد مطمئنی برای گردشگران باشد. فایننشیال تایمز نیز نوشت: در جذابیت‌های ایران هیچ شکی نیست؛ از آسمان تا سواحل زیبا، از معماری خیره‌کننده اسلامی تا دیدنی‌های باستانی و غذاهای فوق‌العاده. نویسنده این گزارش به نقل از یک متخصص برپایی تورهای گردشگری خاطرنشان کرد که درخواست‌ها برای سفر به ایران افزایشی 30 درصدی داشته است.

 سوءتفاهم درباره ایران
از نظر دیلی‌میل نیز ایران کشوری است که مردم دنیا در مورد آن دچار سوءتفاهم شده‌اند. این روزنامه در گزارش خود به نقل از مایکل پولمن مدیر بازاریابی موسسه بزرگ گردشگری که دربازگشت از سفر ایران به انگلستان آن‌را با واژه «شگفت انگیز» توصیف می‌کند، نوشت: چیزی که بیش از هرچیز سبب شگفتی من شد، مردم ایران بود که گرم و دوستانه هرجا که رفتیم ما را به گرمی احاطه کردند و علاقه‌مند به گفت‌وگو با ما بودند. او یادآور شد که هرچند می‌دانیم مقامات و ماموران پلیس ما را تحت نظر داشتند، اما هیچ گونه حضور محسوس یا نظارت آشکاری از سوی آنها مشاهده نکردیم. 
دیلی میل همچنین با اشاره به رشد 400درصدی بازار گردشگری ایران در میان مسافران بریتانیایی افزود: ایران هم‌اکنون شاهد علاقه روزافزون گردشگران بریتانیایی است که حتی قوانین ایران در زمینه الزام به پوشش زنان و ممنوعیت مصرف الکل آنها را از سفر به این کشور دلسرد نمی‌کند؛ درشرایطی که تا دو سال پیش ایران تنها به مقصدی برای گردشگران ماجراجو مبدل شده بود. دیلی‌میل در این گزارش تاکید کرد: ایران کشوری است که تصور شما درباره آن انباشته از پیش‌فرض‌های کلیشه‌ای و عمدتا غلط و اشتباه است.

 دو ایران وجود دارد!
روزنامه دیلی‌تلگراف نیز در گزارشی مفصل از جاذبه‌های توریستی ایران، چهار شهر از شهرهای کشور را معرفی کرد و جاذبه‌های توریستی ایران را بی‌پایان خواند. بندیکت بروگان، نویسنده دیلی تلگراف که در سال 2014میلادی سفری به ایران داشت، در گزارش خود می‌گوید: نسبت به 20 سال قبل، سفر به ایران بسیار راحت‌تر است. وی سفر به ایران را معادل با سفر به استانبول، بیروت و حتی رم، پایتخت ایتالیا دانست و تصریح کرد: موانع سفر به ایران بیش از آنکه فیزیکی باشد، روانی است. بروگان در آن گزارش خاطرنشان کرد: دو ایران وجود دارد؛ یک ایران، ایران تاریخی است که نماد آن معماری بسیاری زیبای تخت جمشید، اصفهان و... است و ایران دیگر، ایران مدرن است که غربی‌ها درباره آن زیاد شنیده‌اند، اما در واقع چیز زیادی نمی‌دانند. 
روزنامه ایتالیایی لاریپوبلیکا، نیز در گزارش خود در جولای 2014 نوشت: ایران در صدر آژانس‌های مسافرتی به عنوان مقصد گردشگری قرار دارد و ماه رمضان و هوای گرم آن باعث نشد هتل‌های شهرهای بزرگ ایران خالی باشند. به گفته نویسنده این گزارش در 35 سال قبل تنها عده کمی مسافر مستقل به ایران سفر می‌کردند. امروزه، مسافران شامل همه گروه‌های سنی از اروپا، استرالیا، کره‌جنوبی، ژاپن و چین هستند. به نظر نمی‌رسد این مهمانان مشتاق شگفتی‌های ایران، مشکلی از بابت قوانین شرعی داشته باشند. این گزارش همچنین به مشکلات اقامتی در ایران نیز اشاره و اضافه کرد: گردشگران متاسفانه با آماده نبودن هتل‌ها در این روزها و کمبود کارکنان آنها روبه‌رو شدند. برای مواجهه با این اضطرار، حتی شرکت‌های هتلداری بزرگ خارجی در حال سازماندهی برای پذیرایی از هزاران گردشگر هستند که در آینده ایران را به عنوان مکانی برای گذراندن تعطیلات انتخاب خواهند کرد. 
سرویس خبری بلومبرگ نیز خرداد امسال در گزارشی اعلام کرد: برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی در سال 1979، هتل‌های زنجیره‌ای بین‌المللی قصد بازگشت به ایران را دارند و خطوط هوایی اروپا در حال افزایش یا بازگرداندن خط ارتباطی خود با تهران هستند. 

 ایرانی‌ها به شما لبخند می‌زنند
روزنامه ایتالیایی کوریره دلاسرا نیز در گزارشی با عنوان گنجینه‌های پارسی در کنار زندگی عادی گفته است: ایرانی‌ها به شما لبخند می‌زنند و شما را به شام دعوت می‌کنند. این روزنامه، بازدید از آثار باقیمانده از دوره ایران باستان را از عمده دلایل جذب جهانگردان غربی به سوی کشورمان بیان کرده و آورده است: ایران مجموعه‌ای از سنت و مدرنیته است.
موسسه بین‌المللی یورومانیتور نیز که در زمینه مطالعات بازارهای جهانی سفر فعالیت دارد، در گزارش سالانه خود اعلام کرد اگر مشکلات سیاسی و بی‌ثباتی‌های منطقه کاهش یابد، ایران می‌تواند به یکی از جذاب‌ترین مقصدهای گردشگری جهان بدل شود و از آنجا که این صنعت، ظرفیت دست نخورده و بکر چشمگیری دارد، می‌تواند به آسانی به یک قطب گردشگری بسیار توسعه‌یافته با استانداردهای جهانی بدل شود. 
به نظر می‌آید ایران در آستانه تحولی بزرگ در صنعت گردشگری قرار دارد که در صورت توجه به آن، تزریق منابع و تسهیل قوانین برای تطبیق با نیازهای روز دنیا، رشد و رونق روزافزونی را در پی خواهد داشت؛ اما ناگفته پیداست که ادامه روندی که در سال 2014 آغاز شد و تداوم گزارش‌های مثبتی که بخشی از آن را مرور کردیم، تنها با تکیه بر محرک‌های اولیه این جریان، ممکن نخواهد بود. اگر دولتمردان ایران نیز بر جذابیت‌ها و ظرفیت رشد بالقوه موجود در گردشگری که در نگاه توریست‌ها و مطبوعات خارجی آمده، صحه می‌گذارند، بالفعل کردن آن عزمی جدی را می‌طلبد، تا همچنان این رسانه‌ها بازاریابان گردشگری ما در سطح دنیا باقی بمانند و گردشگران را به ایران بیاورند.


 

 

 


منبع خبر: روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۳۸۲            تعداد بازدید: تعداد مطالعه: 1257


 

دیدگاه کاربران

 




پرطرفدارترین‌ها

  • یزد
  • اصفهان
  • شیراز
  • خبرنامه الکترونیک

    Copyright ©2015 Iran Touring Co. All Rights Reserved | استفاده از مطالب ایران تورینگ با ذکر منبع بلامانع است. | کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان مردم نهاد ایران تورینگ می‌باشد. Developed by Diba Group | Powerd by DCMS 3.2