کاربران
خبرنامه
Instagram


    
    • فرش و قالیچه ترکمن

      فرش ترکمن هنر دست زنان ترکمن استان است که در منطقه جرگلان و ساکنین ترکمن نشین بجنورد و همچنین در شهرستان‌های مانه و سملقان رواج داشته و نقوش بسیار زیبا و خاص آن چشم را نوازش می‌دهد. عمدتا نقوش فرش‌های ترکمن از لحاظ شکل هندسی و شکستگی خطوط، خاص مردم کوچ نشین است که بصورت ذهنی و در انواع طرح‌های ترکمن یموتی، شانه‌ای، آغال، چهار قاب، غزال گز و قاشقی بافته می‌شود.

      شهر راز و جرگلان
      جاذبه ها و دیدنی های خراسان شمالی
    • گلیم

      گلیم در واقع نوعی فرش بدون پرز است که با درگیری تار وپود به یکدیگر ایجاد می‌شود. گلیم از جمله قدیمی‌ترین زیراندازهایی است که توسط بشر ابداع شده و مورد استفاده قرار گرفته است تا جایی که محققان سابقه 7 هزار ساله برای آن قائلند. الیاف استفاده شده در این زیر اندازها عمدتا طبیعی است. در بیشتر روستاهای استان خراسان در هنگام بافت از نقشه استفاده نمی‌شود و از نقوش ذهنی که دارای تنوع بیشتری هستند استفاده می گردد. گلیم‌ها دارای بافت یک رو و دورو می باشند و کاربری آن‌ها در زمینه‌هایی مثل پادری، کناره، گلیم زیر انداز، گلیم تزئینی مانند تابلو، کوله پشتی، رومبلی، کفش و کیف زنانه و... می‌باشد.

      شهر بجنورد
      جاذبه ها و دیدنی های خراسان شمالی
    • سفره کردی

      رایج ترین هنر عشایر کرد ، بافت نوعی گلیم به نام سفره کردی است که بازگو کننده داستان زندگی بافنده است. این هنر مختص به خراسان شمالی بوده که در شهرستان‌های بجنورد، مانه و سملقان، شیروان، فاروج و اسفراین رواج دارد. سفره کردی در ابعاد 150*100 ،120*100 و 200*100 سانتیمتر مربع و از جنس پشم بافته می‌شود. نقوش بکار رفته در این دستبافته‌ها عمدتا شامل نقوش انتزاعی گیاهی ، حیوانی و نقوش هندسی و بر اساس سه شکل مربع، مثلث و دایره می‌باشد. آش‌خانه به عنوان یکی از فعال‌ترین شهرستان‌های خراسان شمالی در تولید این دستبافته محسوب می‌شود.

      شهر مانه و سملقان
      جاذبه ها و دیدنی های خراسان شمالی
     
    • چاروق

      چاروق به استناد لغت نامه دهخدا کلمه ای ترکی است وبه نوعی پای افزار ویا کفش اطلاق می‌شود که از پوست تهیه شده باشد وآن را با ریسمان‌های ضخیم وبلندی بپای بندند .
      قدیمی‌ترین نمونه‌های چاروق موجود در این استان مربوط به حدود هفتاد سال پیش است، حال آنکه قدمت این نوع پای‌پوش به سال‌های بسیار دورتر از این زمان برمی‌گردد.
      چاروق با ویژگی‌ها و ظاهر خاصش از گذشته‌های دور در مناطق شمال شرقی ایران از جمله بجنورد متداول بوده است وبا توجه به وجود ساکنین کرد وترک می‌توان این پای‌افزار سنتی را متعلق به این منطقه دانست. این پای‌افزار به دو شیوه تهیه می‌شده که نوعی از آن با ظرافت کمتر و مخصوص اقشار کم درآمد جامعه بوده و نوع خاص آن از چرمی با کیفیت بالا وظرافت و دقت بیشتر تهیه می‌شود.

      شهر بجنورد
      جاذبه ها و دیدنی های خراسان شمالی
جستجو بر اساس :
استان
(0)
(0)
(0)
(0)
(0)
+ بیشتر ...
شهر
(0)
(0)
(0)
(0)
(0)
+ بیشتر ...
جاذبه های گردشگری
(0)
(0)
(0)
(0)
+ بیشتر ...
آب و هوا
(0)
(0)
(0)
(0)
+ بیشتر ...

پرطرفدارترین‌ها

  • یزد
  • اصفهان
  • شیراز
  • خبرنامه الکترونیک

    Copyright ©2015 Iran Touring Co. All Rights Reserved | استفاده از مطالب ایران تورینگ با ذکر منبع بلامانع است. | کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان مردم نهاد ایران تورینگ می‌باشد. Developed by Diba Group | Powerd by DCMS 3.2