کاربران
خبرنامه
Instagram


    
    • پته دوزی

      پته یا پته دوزی نوعی از رودوزی‌های کرمان است. پارچه زمینه پته پارچه‌ای ضخیم و پشمی است که عریض نامیده می‌شود. پته را نوعی سوزن‌دوزی ایرانی تعریف کرده‌اند که از دوخت ریسهای پشمی رنگین، بر روی عریض یا شال، در طرحهای زیبایی چون: بوته، سرو، ترنج و... پدید می‌آید.

      پته به طور انحصاری در کرمان تهیه می‌شود و دوخت آن در تمام شهرستانها و روستاههای اطراف استان به ویژه کرمان و سیرجان و رفسنجان رایج است. 

      یکی از نمونه‌های زیبای پته که دوخت بسیار بدیع و بی نظیری دارد، روپوش مقبره شاه نعمت الله ولی است. تاریخ دوخت این پته سال 1285 است. این کار نتیجة دو سال کار مداوم 16 زن پته دوز کرمانی بر پارچه ای به طول 355 سانتی متر و عرض 210 سانتی متر است.

      شهر کرمان
      جاذبه ها و دیدنی های کرمان
    • خرمای بم

      خرمای مضافتی بم منصوب به خرمای شهرستان بم یکی از محصولات خرمای ایران می‌باشد. این نوع خرما با توجه به رطوبت بالا به عنوان خشکبار محسوب نشده و شرایط نگهداری ان در دمای بین -۵ تا ۵ درجه سانتی گراد می‌باشد، در حال حاضر این خرما در برندهای مختلف در بازارهای داخلی کشور ایران و بازارهای بین‌المللی به فروش می‌رسد .

      شهر بم
      جاذبه ها و دیدنی های کرمان
    • زیره

      یکی از سوغاتی‌های استان کرمان زیره است. زیره به علت کاربردهای مختلفش در ایران معروف است.

      شهر کرمان
      جاذبه ها و دیدنی های کرمان
     
    • کلمپه

      کُلُمپه نوعی شیرینی است که از سوغاتی‌های مهم کرمان به شمار می‌رود. این شیرینی دارای تاریخچه طولانی و خواص درمانی متعدد است که در گذشته با استفاده از روغن‌های حیوانی و خرمای نخلستان‌های کرمان درست می‌شد و برای پخت آن از هیزم استفاده می شده ولی امروزه با انواع قالب‌های صنعتی با اشکال مختلف و با استفاده از دستگاه و نه دست تهیه و تولید می شود. کلمپه ظاهری شبیه کلوچه دارد با این تفاوت که درون آن مخلوطی از خرمای چرخ شده همراه با گردو، پودر هل و طعم‌دهنده‌های دیگر قرار می‌دهند و برای تزئین آن معمولاً از پودر پسته یا کنجد استفاده می‌شود.

      شهر کرمان
      جاذبه ها و دیدنی های کرمان
    • پسته

      رفسنجان رتبه اول تولید و صادرات پسته ایران را دارد. انواع پسته کرمان عبارتند از: اوحدی، فندقی، کله قوجی یا احمد آقایی، سبز پسته، سفید پسته، شستی واحدی، بادامی، کدویی، کرمانی، رباطی، راوری، قرمز، ممتاز، ابراهیمی، اکبری، امیری، پاکزاد.

      شهر رفسنجان
      جاذبه ها و دیدنی های کرمان
    • قاووت

      قاووت یکی از سوغاتی‌هایی است که در لهجه کرمانی قُووِتو نامیده می‌شود و نوعی پودر گیاهی خوراکی است که از مخلوط چند نوع بذر، دانه و مغز برشته و آسیاب‌شده گیاهان نیروبخش و مقوی به همراه شکر تهیه می‌شود.  چهل‌گیاه، پرخاصیت‌ترین نوع قاووت است.

      شهر کرمان
      جاذبه ها و دیدنی های کرمان
     
    • کماچ سهن

      کماچ سِهن یا کماچ سن یک نوع شیرینی اصیل کرمانی است. در این شیرنی از آردی مثل آرد سمنو برای خمیر استفاده می‌شود. قبل از پختن، خرما با مغز گردو، بادام یا پسته در وسط لایه‌های خمیر گذاشته می‌شود. این شیرینی بدون افزودنی نگهدارنده تهیه میشود، ولی با اینحال می‌توان آن را به مدت طولانی در بیرون از یخچال نگهداری کرد. با توجه به اینکه مواد تشکیل دهندهٔ آن بسیار پرکالری هستند، پس از خوردن یک قطعه از آن با یک لیوان شیر احساس سیری به وجود می‌آید.

      شهر کرمان
      جاذبه ها و دیدنی های کرمان
    • قالیبافی

      کرمان از مراکز مهم قالیبافی ایران به شمار می‌آید. این شهر در آغاز قرن بیستم میلادی یکی از معروفترین مراکز قالیبافی جهان به شمار می‌آمده است، چنان که در آستانه جنگ جهانی اول تعداد دارهای قالی در این استان به بیش از پنج هزار می‌رسید. طرح و رنگ در قالی کرمان اهمیت بسیار دارد، طرحهای معروف قالی کرمان عبارت است از: شاه عباسی، افشان، ترنجی، خوشه، برگ فرنگی، درختی، شکارگاه و قاب قرآنی.

      شهر کرمان
      جاذبه ها و دیدنی های کرمان
جستجو بر اساس :
استان
(0)
(0)
(0)
(0)
(0)
+ بیشتر ...
شهر
(0)
(0)
(0)
(0)
(0)
+ بیشتر ...
جاذبه های گردشگری
(0)
(0)
(0)
(0)
+ بیشتر ...
آب و هوا
(0)
(0)
(0)
(0)
+ بیشتر ...

پرطرفدارترین‌ها

  • یزد
  • اصفهان
  • شیراز
  • خبرنامه الکترونیک

    Copyright ©2015 Iran Touring Co. All Rights Reserved | استفاده از مطالب ایران تورینگ با ذکر منبع بلامانع است. | کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان مردم نهاد ایران تورینگ می‌باشد. Developed by Diba Group | Powerd by DCMS 3.2