کاربران
خبرنامه
Instagram


    
    • گیوه‌کشی

      مناطق کوهستانی کردستان و کرمانشاه و گذرگاههای صفب العبور آن‌ها، نوع معیشت مبتنی بردامداری و کشاورزی و ضرورت تحرک فراوان پا، افزاری را می‌طلبد که سبک، راحت ، مقاوم و خنک باشد و خود عشایر، وروستاییان و جوامع نیمه شهری با امکانات موجود در منطقه قادر به تولید آن باشند؛ گیوه چنین پا افزاری است. گیوه تا دوره صفویان کفش عموم مردم ایران بوده است و بنا به نوشته سیاحان اروپایی، طبقات بالای جامعه کفش‌های تماماً چرمی و عامه مردم گیوه می‌پوشیدند.

      مراکز ساخت گیوه در این استان شهر‌های پاوه، هرسین و کرمانشاه است. گیوه از دو قسمت کفی و رویی تشکیل می‌شود. کفی معمولاً از لاستیک و چرم و رویی آن از نخ است.

      شهر کرمانشاه
      جاذبه ها و دیدنی های کرمانشاه
    • کاک تخم مرغی کرمانشاه

      کاک تخم مرغی از دیگر شیرینی‌های کرمانشاه است که سال‌هاست در کرمانشاه مرسوم است و امروز در کنار نان برنجی و نان شکری تولید و عرضه می‌شود. شیرینی کاک، سبک ، خوش مزه و پر انرژی است. کاک را از آرد گندم، شکر، تخم مرغ، دارچین، روغن، هل و آب درست می‌کنند. کاک‌پزان کرمانشاه در تهیه این نوع شیرینی سلیقه به خرج داده و روی کاک را با پودر پسته ، نارگیل و خلال بادام تزیین می‌کنند. شیرینی کاک را معمولا در کنار و به همراه نان برنجی و خرمایی در اعیاد مختلف استفاده می‌کنند.

      شهر کرمانشاه
      جاذبه ها و دیدنی های کرمانشاه
    • گلیم‌بافی

      گلیم‌بافی از صنایع دستی خانگی است و در بیش‌تر نقاط استان کرمانشاه رواج دارد. از جمله معروف‌ترین مناطق گلیم‌بافی در این استان شهرستان هرسین است و گلیم‌های آن از شهرتی خاص برخوردار است. وجود مراتع مساعد جهت پرورش دام‌ که تأمین کننده الیاف لازم برای بافت گلیم است، خود دلیلی بر رواج گلیم‌بافی در این منطقه است.نقش‌های چشمه نظامی و نقوش ترکیبی درخت و لانه گنجشک و نیز نقش‌های مرغابی، مار، عروسک، قیچی، خطوط افقی و عمودی، نقش قرقره راه راه، پنجه گربه، قاچ خربزه، گل مشرفی، گل ترمه و سوزنی از جمله نقوشی هستند که در گلیم‌های این استان به ویژه در منطقه هرسین دیده می‌شوند. همچنین در بافت زمینه گلیم‌های هرسین، نشانه‌های بسیاری از آمیزش تمدن و فرهنگ‌های مختلف به چشم می‌خورد. 

      شهر هرسین
      جاذبه ها و دیدنی های کرمانشاه
     
    • جاجیم‌بافی

      جاجیم‌بافی از دیرباز در بین خانواده‌های روستایی و عشایر استان کرمانشاه رواج داشته است. جاجیم به عنوان بالاپوش گرم مورد استفاده قرار می‌گیرد. حتی در برخی از خانواده‌های روستایی، جاجیم را به عنوان چشم روشنی و جهیزیه به نوعروسان هدیه می‌دهند و آن را به عنوان یادگاری ارزنده، سال‌ها در نزد خود نگه می‌دارند.مواد اولیه جاجیم، پشم است و بافت آن شبیه گلیم است، با این تفاوت که جاجیم در چهار تخته بافته می‌شود و سپس  به هم متصل و دوخته می‌شود. در مناطق اورامان و ثلاث، زنان جاجیم‌هایی را با نقوش متنوع و جنس مرغوب می‌بافند که در نوع خود کم نظیر است. 

      شهر ثلاث باباجانی
      جاذبه ها و دیدنی های کرمانشاه
    • نان برنجی

      نان برنجی از تولیدات معروف و بسیار خوشمزه و مقوی استان کرمانشاه است که بالغ بر یک قرن است که سوغات شهر کرمانشاه به حساب می‌آید. می‌توان از پیشکسوتان در این امر از مرحوم حاج امیدعلی کلوچه‌پز، مرحوم حاج حیدرعلی فوائدی، مرحوم علی‌اکبر شکرریز، مرحوم حاج عباس جعفری و بسیاری اساتید دیگر یاد کرد.

      شهر کرمانشاه
      جاذبه ها و دیدنی های کرمانشاه
جستجو بر اساس :
استان
(0)
(0)
(0)
(0)
(0)
+ بیشتر ...
شهر
(0)
(0)
(0)
(0)
(0)
+ بیشتر ...
جاذبه های گردشگری
(0)
(0)
(0)
(0)
+ بیشتر ...
آب و هوا
(0)
(0)
(0)
(0)
+ بیشتر ...

پرطرفدارترین‌ها

  • یزد
  • اصفهان
  • شیراز
  • خبرنامه الکترونیک

    Copyright ©2015 Iran Touring Co. All Rights Reserved | استفاده از مطالب ایران تورینگ با ذکر منبع بلامانع است. | کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان مردم نهاد ایران تورینگ می‌باشد. Developed by Diba Group | Powerd by DCMS 3.2