کاربران
خبرنامه
Instagram



 

کوه تفتان

امتیاز دهید

شهر خاش  
 
 
 
 

کوه تفتان

 

 

 

کوهستان و قله تفتان در جنوب شرقی ایران و در 50 کیلومتری شمال شرقی شهرستان خاش واقع شده است. این کوه که آتشفشان تفتان- تنها آتشفشان فعال در سراسر ایران در آن قرار دارد- بلندترین کوه بلوچستان است و دارای قله‌های متعددی می‌باشد. قله آتشفشانی آن به نام چهل تن موسوم است. قله چهل تن تفتان در فاصله 380 کیلومتری خط مستقیم شمال دریای عمان واقع شده و فاصله مستقیم آن تا زاهدان 100 کیلومتر، تا مرز میرجاوه 55 کیلومتر، تا روستای نازیل 39 کیلومتر و ارتفاع آن از سطح دریا 4034 متر می‌باشد. این قله دارای دو شاخک است یکی در شمال که مرتفع‌تر است و زیارت نام دارد و دیگری شاخک جنوبی آن که کوتاه‌تر است و مادر کوه نامیده می‌شود و از سمت شمال شرقی به این قله صبح کوه و از طرف غرب به آن لرکوه می‌گویند.
قله چهل تن: این ارتفاعات در مجموع سه دهنه آتشفشانی دارد که دو دهنه آن با اهمیت‌تر از دیگری است و صدای انفجارات آتشفشانی از قعر آنها شنیده می شود. از دهانه مزبور دائماً بخار و گازهای گوگردی متصاعد می شود و در مدخل حفره‌های آتشفشانی تخته های گوگردی خالص به وفور دیده می شوند.

مسیر صعود به قله چهل تن از طریق زاهدان و خاش به روستای کوشه واقع در 44 کیلومتری شمال خاش و از کوشه به مزرعه جم چین و سپس از طریق دره تنگ گلو می باشد.

دو دیواره به نام های گراش خان و شصت خدا در این منطقه وجود دارد، که سنگنوردان این منطقه از برای تمرینات خود از آنها استفاده می‌کنند که گراش خان در جاده زاهدان به خاش است و شصت خدا در جمچین قرار دارد.

صعود قله تفتان در چهار فصل امکان پذیر است فقط در فصل زمستان به دلیل وزش بادهای سنگین و سرد عموماً صعود به این قله بسیار دشوار است.

 

مشاهده آب و هوای فعلی جاذبه ها و دیدنی های سیستان و بلوچستان 

 

اطلاعات مفید :

 

  تابستان نسبتا گرم, زمستان سرد, 
  بهار, تابستان, پائیز, 
  اماکن اسکان عمومی, 
  کوهنوردی, جاذبه ورزشی, جاذبه طبیعی, 

  

 

برای یافتن مسیر مناسب و فاصله تا کوه تفتان مبداء خود را وارد کنید:

 
 

تجربیات و خاطرات خود را از کوه تفتان با دیگران به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاه کاربران

 

تهیه بلیط برای سفر به جاذبه ها و دیدنی های سیستان و بلوچستان 

 

                               
                                                                           
 

 

 



پرطرفدارترین‌ها

  • یزد
  • اصفهان
  • شیراز
  • خبرنامه الکترونیک

    Copyright ©2015 Iran Touring Co. All Rights Reserved | استفاده از مطالب ایران تورینگ با ذکر منبع بلامانع است. | کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان مردم نهاد ایران تورینگ می‌باشد. Developed by Diba Group | Powerd by DCMS 3.2