کاربران
خبرنامه
Instagram



 

مسجد جامع شهر خاش

امتیاز دهید

شهر خاش  
 
 
 
 

مسجد جامع شهر خاش

 

 

مسجد جامع خاش از دو قسمت اصلی تشکیل شده است، یکی ساختمان اصلی مسجد و دیگری مناره الحاقی به آن.

ساختمان اصلی مسجد :این ساختمان با زیر بنای 5/247 متر مربع احداث شده است و شامل یک فضای کاملاً سر پوشیده می‌باشد که پوشش‌های ضربی آن مجموعاً بر روی شانزده ستون اجرا شده است که هر چهار ستون آن تشکیل یک چهار طاقی با طاقهای و سقف ضربی چهار ترک را داده که شبستانی ستون دار و سرپوشیده را پدید آورده اند و در حد فاصل هر دو ستون برای تامین نور کافی فضای شبستان  مسجد پنجره ای تعبیه شده است.

مناره: مناره آجری مسجد در جنوب غربی آن قرار گرفته است که دارای زیباترین تزیینات آجرکاری موجود در استان می‌باشد. ورودی این مناره از فضای داخلی مسجد و در منتها الیه جنوب غربی آن است که با ده پله به پشت بام منتهی می‌شود.

در ساختمان اصلی مسجد بیشتر جنبه کاربری مذهبی  بنا توجه شده است و زیباترین تزیینات معماری را می توان در نحوه آرایش آجرهای بکار رفته در مناره مشاهده نمود. از جمله این تزئینات می‌توان به رج چینی در قسمت پایین مناره و تزیینات آجری برجسته مارپیچ در قسمت میانی و فوقانی و همچنین به ایجاد تزیینات آجری برجسته کنگره‌ای شکل در رأس مناره  اشاره نمود. از عناصر تزئینی دیگر بنا وجود کتیبه آجری در ساقه مناره آن می‌باشد که زیبایی و اصالتی خاص به بنا  بخشیده است.

مناره مسجد جامع خاش مربوط به دوره قاجار است و در تاریخ ۶ خرداد ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۰۲۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مشاهده آب و هوای فعلی جاذبه ها و دیدنی های سیستان و بلوچستان 

 

اطلاعات مفید :

  تابستان گرم و خشک, زمستان نسبتا سرد, 
  نیمه اول بهار, زمستان, 
  مهمانسرا, اماکن اسکان عمومی, 
  جاذبه تاریخی, جاذبه مذهبی, 

 

 

برای یافتن مسیر مناسب و فاصله تا مسجد جامع شهر خاش مبداء خود را وارد کنید:

 
 
                                                                           
 

تجربیات و خاطرات خود را از مسجد جامع شهر خاش با دیگران به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاه کاربران

تهیه بلیط برای سفر به جاذبه ها و دیدنی های سیستان و بلوچستان 

 

                               

 

 



پرطرفدارترین‌ها

  • یزد
  • اصفهان
  • شیراز
  • خبرنامه الکترونیک

    Copyright ©2015 Iran Touring Co. All Rights Reserved | استفاده از مطالب ایران تورینگ با ذکر منبع بلامانع است. | کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان مردم نهاد ایران تورینگ می‌باشد. Developed by Diba Group | Powerd by DCMS 3.2