کاربران
خبرنامه
Instagram



 

حلوای سیاه

امتیاز دهید

شهر اردبیل  
 
 
 
 

حلوای سیاه

 

حلوای سیاه، یکی ازغذاهای سنتی استان اردبیل است که به علت داشتن خاصیت گرمی در فصل زمستان بیشتر استفاده می شود. حلوای سیاه از جوانه گندم، آرد سبوس دار، کره حیوانی، شیره عسل، تهیه شده و ادویه جات و پودر پسته، گردو و نارگیل نیز هنگام خوردن به آن افزوده می شود. این غذا سرشار ازکالری، پروتئین، کربوهیدرات، چربی و به مقدار کافی ویتامینهای C-B-E و املاح کلسیم، فسفر، منیزیم و اسیدهای آمینه است. حلوای سیاه اردبیل در درمان برخی از بیماری ها نظیرلاغری، کمردرد، دردهای مفصلی موثر است و به هضم غذا نیز کمک می کند.

«قره حالوا» یا حلوای سیاه چه به لحاظ پیدایش و چه به لحاظ پخت منحصر به فرد بوده و در هیچ جای کشور پخت آن مرسوم نیست. این نوع حلوا تنها سوغاتی اردبیل با پخت سنتی است که با گذشت یک قرن از سابقه آن همچنان اصول اولیه پخت و ترکیب خود را حفظ کرده است.

با توجه به قدمت بیش از 90 ساله این غذای سنتی و سوغاتی اصیل، میراث دار حلوای سیاه در اردبیل خانواده عزیزی است که  هم اکنون نیز اکثر فروشگاه‌های فعال در این صنف از خانواده و یا نوادگان و حتی شاگردان وی و یا این خانواده بوده و حلوای سیاه به صورت موروثی در این خانواده پخت می شود.

در حال حاضر 15 مغازه در خیابان شیخ صفی که با توجه به وجود مجموعه تاریخی بقعه شیخ صفی به عنوان منطقه گردشگری محسوب می شود، وجود دارد که از نوادگان و یا بستگان عزیزی بوده و به صورت مستقل فعالیت می کنند.

اولین مغازه حلوا سیاه فروشی اردبیل بیش از 50 سال پیش با عنوان «دده و رحمت» (خدا پدرت را بیامرزد) در میدان عالی قاپو اردبیل توسط خانواده عزیزی ایجاد شد، میراث دار این خانواده علت نام گذاری شعبات مغازه عزیزی با عنوان «دده و رحمت» را دعای خیر افراد به بانی حلوا در هنگام خرید آن عنوان می‌کند و معتقد است این نام به مانند شناسه‌ای در همه جای اردبیل گواه قدمت میراث این خانواده اردبیلی است.

پخت سنتی حلوا همچنان پس از 90 سال در ظروف مخصوصی به نام تیان که به دست صنعتگران اصفهان ساخته می شود، انجام می گیرد.

70 درصد گردشگران حلوای سیاه را نمی شناسند

اسماعیل عزیزی به خبرگزاری مهر گفته است که بیش از 70 درصد گردشگران اردبیل حلوای سیاه را نمی شناسند و در حالی که در نهادهای حوزه فرهنگی و گردشگری در معرفی سوغاتی اردبیل فقط به عسل و گلیم اکتفا می کنند، اجحاف وارده باعث ناشناس ماندن حلوای سیاه شده و هم اکنون بیش از 70 درصد گردشگران این سوغاتی اصیل را نمی شناسند.

 

 

مرکز تولیــــــــــد

 

برای یافتن مسیر مناسب و فاصله تا حلوای سیاه مبداء خود را وارد کنید:

 
 

 

نظر شما در مورد حلوای سیاه 

 

دیدگاه کاربران



پرطرفدارترین‌ها

  • یزد
  • اصفهان
  • شیراز
  • خبرنامه الکترونیک

    Copyright ©2015 Iran Touring Co. All Rights Reserved | استفاده از مطالب ایران تورینگ با ذکر منبع بلامانع است. | کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان مردم نهاد ایران تورینگ می‌باشد. Developed by Diba Group | Powerd by DCMS 3.2