کاربران
خبرنامه
Instagram



 

قلعه جلال‌الدین

امتیاز دهید

شهر گرمه  
 
 
 
 

قلعه جلال‌الدین

 

 

 

قلعه جلال الدین مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در بین گرمه و جاجرم قرار دارد. این اثر در تاریخ ۳ بهمن ۱۳۵۶ با شمارهٔ ثبت ۱۵۷۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قلعه جلال‌الدین یکی از برجسته‌­ترین قلعه‌­های نظامی خراسان شمالی قلمداد می­‌شود که در سده‌­های 7-6 هجری ساخته شده است. این قلعه با مصالح سنگ و ساروج بر بلندای کوهی بنا شده که بر تمام دشت اطراف مشرف است. پلان قلعه شش ضلعی است و در گرداگرد دیوارهای داخلی تعداد زیادی خمره جهت ذخیرۀ آذوقه کار گذاشته­‌اند. در هر ضلع قلعه برج مدوری وجود دارد که ارتفاع آن‌ها در برخی نقاط به حدود 15 متر می‌­رسد. موقعیت ساخت بنا در بلندای کوه، ستبری دیوارها و ارتفاع برج و باروها قلعه جلال الدین را به دژی مستحکم و نفوذ ناپذیر تبدیل کرده است.

نظریات مختلفی در خصوص این که این قلعه متعلق به چه کسی می‌باشد، وجود دارد. عده‌ای این قلعه را به جلال‌الدین سلجوقی و عده‌ای آن را به جلال‌الدین؛ بنیان‌گذار سلسله جلالیه نسبت می‌دهند اما نظریه‌ای که در حال حاضر مطمئن‌تر و محتمل‌تر از بقیه به نظر می‌رسد این است که قلعه جلال‌الدین یک قلعه نظامی است که مربوط به قرن هفتم هجری قمری می‌باشد و آن را به سلطان جلال‌الدین خوارزمشاه نسبت می‌دهند. بر اساس این نظریه به نظر می‌رسد که این قلعه به دستور سلطان جلال‌الدین و در هنگام حمله مغول به ایران و در جریان جنگ و گریزهای سلطان جلال‌الدین و در زمانی که وی پس از مرگ پدرش در جزیره آبسکون (آشوراده کنونی) از جانب مازندران به سمت شرق ایران حرکت نمود تا خود را برای مقابله با سپاهیان مغول آماده سازد، ساخته شده باشد.

مشاهده آب و هوای فعلی جاذبه ها و دیدنی های خراسان شمالی 

 

اطلاعات مفید :

 

  تابستان نسبتا گرم, زمستان سرد و خشک, 
  نیمه دوم تابستان, نیمه اول پائیز, بهار, 
  اماکن اسکان عمومی, 
  دامنه‌نوردی, جاذبه تاریخی, قلعه, 

  

 

برای یافتن مسیر مناسب و فاصله تا قلعه جلال‌الدین مبداء خود را وارد کنید:

 
 

تجربیات و خاطرات خود را از قلعه جلال‌الدین با دیگران به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاه کاربران

 

تهیه بلیط برای سفر به جاذبه ها و دیدنی های خراسان شمالی 

 

                               
                                                                           
 

 

 



پرطرفدارترین‌ها

  • یزد
  • اصفهان
  • شیراز
  • خبرنامه الکترونیک

    Copyright ©2015 Iran Touring Co. All Rights Reserved | استفاده از مطالب ایران تورینگ با ذکر منبع بلامانع است. | کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان مردم نهاد ایران تورینگ می‌باشد. Developed by Diba Group | Powerd by DCMS 3.2