کاربران
خبرنامه
Instagram



 

باغ و عمارت رحیم آباد

جاذبه ها و دیدنی ها خراسان جنوبی | شهر بیرجند 

رتبه شما به این جاذبه؟ 

 

باغ و عمارت رحیم آباد

 

 

باغ و عمارت رحیم آباد مربوط به دوره قاجار است و در بیرجند، خیابان پاسداران، چهل متری ۱۵ قرار دارد. این اثر در تاریخ ۲۲ خرداد ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۷۰۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مجموعه باغ و عمارت رحیم آباد در شهر بیرجند و در روستایی با همین نام واقع شده است. باغ رحیم آباد دارای دو درب ورودی است. که فضای دسترسی به داخل از همین دو درب میسر می باشد. مجموعه تاریخی رحیم آباد شامل حصار ف برج های نگهبانی ، باغ ، عمارت اصلی ، حوضخانه ، عمارت کلاه فرنگی ، اصطبل و فضاهای خدماتی می باشد. در سه گوشه حصار گلین باغ بقایای برج ها مشهود است و تنها برج شمال شرقی بنا با ساخت عمارت به کلی از میان رفته است. محور اصلی باغ  در حدفاصل دو عمارت و در خط تقارن طولی آن می باشد. این محور با دو حوض ، یک استخر و درختانی در دو سوی مسیر از سایر نقاط متمایز شده که خود جلوه ای است از الگوی باغ ایرانی. 
همچنین این عمارت دارای طاقنماهای تزئینی و تزئینات رسمی بندی می یاشد. قدمت این بنا حداقل به دوره زندیه بر می گردد. در مرکز باغ عمارتی ساخته شده که ویژگی های معماری آن تداعی کننده نوع معماری اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی است. در بنای عمارت تزئیناتی شامل قرنیزهای گچی که البته به عنوان سرستون نیز محسوب می شود به چشم می خورد. نقشه بنا به گونه ای طراحی شده که با تعبیه درهای متعدد ، دستیابی به فضاهای گوناگون به راحتی صورت می گیرد.
در مقابل عمارت ، استخری در وسط خیابان اصلی باغ واقع شده است. باغ دارای دو خیابان اصلی است که عمارت مرکزی در مرکز تقاطع این دو خیابان قرار دارد. درختان باغ عمدتا شامل کاج و سپیدار و درختان مثمری چون زردآلو  و زرشک است. 

باغ و عمارت رحیم آباد به دلیل خصوصیات ویژه معماری و تزیینی در باغ های ایرانی جایگاه ویژه ای دارد. این مجموعه از باغ، استخر، عمارت اصلی، انبارهای متعدد، حوض خانه، اتاق های خدمه و نگهبانان، اصطبل، حصار و برج های نگهبانی شکل گرفته است. طبقه اول عمارت شامل دو تالار وسیع و اتاق های منفرد است. اصلی ترین بخش این عمارت را تالار آیینه آن تشکیل می دهد.

این عمارت در سال 1315 هـ. ق به فرمان اسماعیل خان احداث و به عنوان دارالحکومه مورد استفاده قرار گرفت.

این بنا در سال 1380 ش توسط میراث فرهنگی از بنیاد مستضعفان و جانبازان خریداری و در بهار 1381 ش به یک مجموعه فرهنگی شامل سفره خانه سنتی، مجتمع کارگاه های ثابت هنرهای سنتی و تبدیل شد.

مشاهده آب و هوای فعلی جاذبه ها و دیدنی ها خراسان جنوبی 

 

اطلاعات مفید :

 

  تابستان گرم و خشک, زمستان سرد و خشک, 
  نیمه اول پائیز, بهار, 
  هتل, مهمانسرا, اماکن اسکان عمومی, 
  جاذبه تاریخی, 

 

 

برای یافتن مسیر مناسب و فاصله تا باغ و عمارت رحیم آباد مبداء خود را وارد کنید:

                                                                           
 

تجربیات و خاطرات خود را از باغ و عمارت رحیم آباد با دیگران به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاه کاربران

 

تهیه بلیط برای سفر به جاذبه ها و دیدنی ها خراسان جنوبی 

 

 

 
برای مشاهده دیدنی ها و جاذبه های سایر استان های ایران اینجا کلیک نمائید.                               
                                                                           
 

 

 



پرطرفدارترین‌ها

  • یزد
  • اصفهان
  • شیراز
  • خبرنامه الکترونیک

    Copyright ©2015 Iran Touring Co. All Rights Reserved | استفاده از مطالب ایران تورینگ با ذکر منبع بلامانع است. | کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان مردم نهاد ایران تورینگ می‌باشد. Developed by Diba Group | Powerd by DCMS 3.2