کاربران
خبرنامه
Instagram



 

آهنگری سنتی (چلنگری)

امتیاز دهید

شهر بیرجند  
 
 
 
 

آهنگری سنتی (چلنگری)

 

گروه صنایع دستی فلزی یکی از گروه های شاخص صنایع دستی ایران را تشکیل می‌دهد. از گروه صنایع دستی فلزی، رشته‌هایی از قبیل چلنگری یا آهنگری، مسگری، علامت سازی، قفل سازی، افزار فلزی (اسلحه سازی...)، چاقو سازی در استان خراسان جنوبی زمینه فعالیت داشته و یا دارند. در بیرجند [در یک سده ی قبل] اصناف و حرف گوناگون از همدیگر کاملاً مجزا شده و هر یک در جایی از بافت شهر که بصورت سنتی به آنها تخصیص یافته بود به حرفه و شغل خود اشتغال داشتند.

مثلا صاحبان حرفه چلنگری، مسگری هر یک بازار مخصوص خود داشتند که در آن جا اصناف دیگر حق کسب و کار نداشتند.در این میان بازار آهنگران یا همان چلنگران و مسگران جزء بازارهای جالب بودند. بازار آهنگرها در یک راسته سرپوشیده که یک طرف آن به لب رود منتهی می شد، قرار داشت. در آنجا سر و صدای پتک و چکش‌های آهنگری که با نظم و آهنگی خاص توسط سه، چهار نفر که دور سندان قرار داشتند روی آهن های سرخ از کوره در آمده نواخته می‌شد خاطره‌انگیز بود. مسگرها در یک قسمت از لب رود در سمت خیرآباد متمرکز شده بودند و کار تهیه انواع ظروف آشپزخانه از دیگ‌های بزرگ که در تکایا و مساجد و زیارتگاه‌ها کاربرد داشت تا قاشق و پیاله می ساختند. صدای چکش استادان فن مسگری در طول بخشی از جبهه رود بیرجند که به مصلای فعلی ختم می شد در تمام روز شنیده می شد. صنایع دستی فلزی، امروزه با ورود محصولات کارخانه‌ای در منطقه، رونق گذشته خود را از دست داده، چلنگری در اکثر شهرستان‌های استان بالاخص شهرستان‌های بیرجند و سرایان و روستاهای دهسلم و کلاته سرخ شهرستان نهبندان، رواج دارد.

 

 

مرکز تولیــــــــــد

 

برای یافتن مسیر مناسب و فاصله تا آهنگری سنتی (چلنگری) مبداء خود را وارد کنید:

 
 

 

نظر شما در مورد آهنگری سنتی (چلنگری) 

 

دیدگاه کاربران



پرطرفدارترین‌ها

  • یزد
  • اصفهان
  • شیراز
  • خبرنامه الکترونیک

    Copyright ©2015 Iran Touring Co. All Rights Reserved | استفاده از مطالب ایران تورینگ با ذکر منبع بلامانع است. | کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان مردم نهاد ایران تورینگ می‌باشد. Developed by Diba Group | Powerd by DCMS 3.2