کاربران
خبرنامه
Instagram



 

مسجد جامع قزوین

امتیاز دهید

شهر قزوین  
 
 
 
 

مسجد جامع قزوین

 

 

مسجد جامع قزوین که مسجد جامع عتیق یا مسجد جامع کبیر نیز خوانده می‌شود کهن‌ترین مسجد جامع ایران است. بنای نخست آن برروی آتشکده‌ای ازدوران ساسانیان ساخته شده است (آتشکده دربخش ایوان جنوبی بوده است). قدیمی ترین بخش مسجد، بعد از آثار چهار طاقی ساسانی که در زیر مقصوره قرار گرفته، طاق هارونی است که در زمان «هارون الرشید» در سال ١٩٢ ﮬ.ق ساخته شده. مهم‌ترین و زیباترین بخش این مسجد، مقصوره و گنبد سلجوقی آن است و دارای پنج کتیبه گچبری به خط کوفی است و نفیس‌ترین آن کتیبه‌ای است که در آن سوره بقره به طور کامل اجرا شده و از شاهکارهای خط کوفی تزئینی به شمار می‌آید. ساخت مقصوره خمارتاشی در ضلع جنوبی مسجد به دستور امیر خمار تاش ابن عبداله عمادی، وزیر سلطان ملکشاه سلجوقی به سال ۵۰۰ هجری قمری انجام شد. در یورش مغولان به قزوین و از آنجاکه مهمترین مسجدشهربوده، بخشی از آن( وازجمله ایوان جنوبی) تخریب گشته ولی در دوره‌های پسین ترمیم گردیده است.

سایر قسمت های مسجد، مربوط به دوره‌های بعد تا پایان دوره قاجاریه است. ایوان شمالی و دو مناره کاشیکاری شده آن زمان شاه تهماسب و ایوان غربی آن در دوره شاه سلیمان صفوی ساخته شدند. ایوان جنوبی که زیباترین ایوان مسجد است در زمان سلطنت «شاه عباس دوم» به مدخل مقصوره اضافه شد.

مشاهده آب و هوای فعلی جاذبه ها و دیدنی های قزوین 

 

اطلاعات مفید :

  تابستان نسبتا گرم, زمستان نسبتا سرد, 
  نیمه دوم تابستان, تابستان, 
  هتل, مهمانسرا, اماکن اسکان عمومی, 
  جاذبه تاریخی, جاذبه مذهبی, موزه , 

 

 

برای یافتن مسیر مناسب و فاصله تا مسجد جامع قزوین مبداء خود را وارد کنید:

 
 
                                                                           
 

تجربیات و خاطرات خود را از مسجد جامع قزوین با دیگران به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاه کاربران

تهیه بلیط برای سفر به جاذبه ها و دیدنی های قزوین 

 

                               

 

 



پرطرفدارترین‌ها

  • یزد
  • اصفهان
  • شیراز
  • خبرنامه الکترونیک

    Copyright ©2015 Iran Touring Co. All Rights Reserved | استفاده از مطالب ایران تورینگ با ذکر منبع بلامانع است. | کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان مردم نهاد ایران تورینگ می‌باشد. Developed by Diba Group | Powerd by DCMS 3.2