کاربران
خبرنامه
Instagram



 

مسجد جامع زنجان

امتیاز دهید

شهر زنجان  
 
 
 
 

مسجد جامع زنجان

 

 

این مسجد در بافت بازار زنجان راسته قیصریه قرار گرفته است و بزرگترین و زیباترین مسجد و مدرسه دینی شهر می‌باشد که توسط عبدا… میرزا دارا پسر یازدهم فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است.

عبدا… میرزا دارا در سال 1211 هجری قمری متولد و در سال 1224 در سن 13 سالگی به حکومت زنجان منصوب شد ومیرزا محمد تقی علی آبادی که از منشیان خاص شاه بود به وزارت وی برگذیده شد و به زنجان روانه گردید .

مسجد جامع تنها مسجدی است که در میان مساجد شهر زنجان به سبک و سیاق مساجد چهار ایوانی ساخته شده وکلیه قوانین و قراردادهای مفروض در معماری مساجد سنتی ایران را با تأثیر پذیری از سلیقه‌ها و امکانات محلی در خود جای داده است. این مسجد در طول تاریخ خود به اسامی متعددی چون مسجد دارا، مسجد سید، مسجد سلطانی و مسجد جمعه نامیده شده ودارای 20 حجره در دو سوی ایوان غربی و ایوان شرقی است .

 اوج تزئینات بنا در سطوح ایوانهای شمالی و جنوبی تمرکز یافته، کاربرد خط معقلی یا بنائی، نگاره‌های گیاهی و انواع طرح‌های هندسی که با تکنیک کاشی هفت رنگ یا مینایی اجرا شده طیفی از هنر دوره قاجار را به وجود آورده است.

مهمترین کتیبه تاریخی مسجد، فرمانی است از فتحعلی شاه قاجار در خصوص احداث بنا که به خط ثلث در پای قوس  ایوان جنوبی نگاشته شده است.

این بنا به شماره 1056 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مشاهده آب و هوای فعلی جاذبه ها و دیدنی های زنجان 

 

اطلاعات مفید :

  تابستان خنک, زمستان سرد, 
  نیمه دوم بهار, تابستان, 
  هتل, مهمانسرا, اماکن اسکان عمومی, 
  جاذبه تاریخی, جاذبه مذهبی, 

 

 

برای یافتن مسیر مناسب و فاصله تا مسجد جامع زنجان مبداء خود را وارد کنید:

 
 
                                                                           
 

تجربیات و خاطرات خود را از مسجد جامع زنجان با دیگران به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاه کاربران

تهیه بلیط برای سفر به جاذبه ها و دیدنی های زنجان 

 

                               

 

 



پرطرفدارترین‌ها

  • یزد
  • اصفهان
  • شیراز
  • خبرنامه الکترونیک

    Copyright ©2015 Iran Touring Co. All Rights Reserved | استفاده از مطالب ایران تورینگ با ذکر منبع بلامانع است. | کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان مردم نهاد ایران تورینگ می‌باشد. Developed by Diba Group | Powerd by DCMS 3.2