کاربران
خبرنامه
Instagram



 

قالیبافی

امتیاز دهید

شهر شهرکرد  
 
 
 
 

قالیبافی

 

فرش بختیاری با نقش کاملا ویژه و متفاوت خود در میان فرش‌های ایرانی مشخص است.
قالی‌های بختیاری به طور عمده دارای گره ترکی و معمولاً دو پوده است. در این نوع بافت، نخ خامه از روی دو تار مجاور به عقب رفته و بعد از دور زدن تارها از زیر قسمت کمانی روی تارها بیرون آمده به سمت بالا کشیده می‌شود و سر آن را قیچی می‌کنند و بعد از هر ردیف بافت، دو پود روی قسمت‌های بافته شده قرار می‌دهند و با کلکیت (دفتین) آن را می کوبند.
معروفترین نوع قالی‌های بختیاری، قالی‌هایی موسوم به «بی بی بف» است. که هم از نظر ابعاد و هم از نظر نقش و مواد اولیه مصرفی با سایر فرش‌های ایرانی تفاوت کلی دارد. این قالی‌ها را منحصراً بی‌بی‌ها که از امکانات مادی بالایی برخوردار بودند می‌بافتند. در حال حاضر بافتنی بی بی بف‌ها در چالشتر در منطقه شهر کرد پیگیری می‌شود. اما توسط اجتماعات روستایی و آن هم در چهار چوب صنایع دستی و به نام قالی خشتی.
نقش‌های مورد استفاده در قالی بی بی بف که به خشتی نیز معروف هستند، نقش های گیاهی و شکارگاهی می‌باشند که به آن جانوری نیز می‌گویند.  در طرح خشتی از انواع پرنده، سرو کاج و حیوانات و گیاهان استفاده می‌شود.
از مناطق مهم بافت قالی درمنطقه بختیاری می‌توان از شهرکرد، چالشتر، بخش شوراب و روستاهای فارسان، باباحیدر و چلگرد و اردل نام برد. اکثر قالی‌هایی که به نام قالی بختیاری شهرت دارد، در منطقه چهارمحال بافته می‌شود.
قالی‌های چالشتر از معروفیت جهانی برخوردار است و اصالت نقشه و ثبات رنگ و دقت در بافت از مشخصات آن است.

 

 

مرکز تولیــــــــــد

 

برای یافتن مسیر مناسب و فاصله تا قالیبافی مبداء خود را وارد کنید:

 
 

 

نظر شما در مورد قالیبافی 

 

دیدگاه کاربران



پرطرفدارترین‌ها

  • یزد
  • اصفهان
  • شیراز
  • خبرنامه الکترونیک

    Copyright ©2015 Iran Touring Co. All Rights Reserved | استفاده از مطالب ایران تورینگ با ذکر منبع بلامانع است. | کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان مردم نهاد ایران تورینگ می‌باشد. Developed by Diba Group | Powerd by DCMS 3.2