کاربران
خبرنامه
Instagram



آتشکده کازرون

امتیاز دهید

شهر شیراز  
 
 
 
 

آتشکده کازرون

 

آتشکده کازرون نام آتشکده‌ای در شهرستان کازرون است که در حدود ده کیلومتر قبل از ورود به کازرون ، سمت چپ جاده [قدیمی] شیراز  در مدخل دشتی که از کازرون و از طریق جره به فراشبند می‌رود واقع شده است. 
یکی دیگر از آثار تاریخی به جا مانده از دوره ساسانیان است.
کاربری احتمالی این بنا در زمان ساسانیان آتشکده بوده که با توجه به شواهد گوناگون، از جمله عدم تخریب آن در دوره‌های بعدی نظریات متعددی پیرامون کاربری آن مطرح می‌شود.
این آتشکده در  تپه‌های کم ارتفاع قرار گرفته‌است، از فاصلهٔ دور دیده نمی‌شود و به همین جهت  آتشکدهٔ کوچکی به نظر می‌رسد.
هم آندره گدار و هم ماکسیم سیرو اعتقاد دارند که با توجه به این که ساختمان چهار طاق کازرون از همه جهت شبیه کاخ سروستان است می‌توان بنا را به دوران سلطنت بهرام‌پنجم (گور) نسبت داد.
همچنین آندره گدار می‌نویسد:{من قسمتی از دیواری که منطقه را محصور می‌کرده، باز یافتم. در داخل یک گودی بر زمین وجود دارد که بدون شک محل استخری بوده که از میان رفته است. }
این بنا یک چهارطاق است. ساختمان هایی از این نوع در ایران به وفور یافت می‌شود.
این بنا تالاری مربع شکل است  که هر وجه آن با طاقی بیضی شکل به بیرون راه دارد و بالای آن گنبدی نهاده شده است.
ابعاد خارجی بنا، ۳۰/۵×۳۰/۵ متر است,ضخامت دیوارها یک متر و دهانهٔ طاق‌ها ۵۰/۲ متر است.
گنبد بنا  به کلی خراب شده و از آن چیزی باقی نمانده‌است و مشخص نیست  که آجری بوده یا از قطعات سنگ ساخته شده. این گنبد طوری ساخته شده که به قسمت پایین خود اتصال نداشته و فقط روی آن قرار داده شده است.
پایه‌ها از قطعه سنگ‌هایی  ساخته شده‌اند که ناهمواری‌های آنها را تراشیده‌اند،این پایه هادر چینه‌های منظم به کمک ملاطی ضخیم از گچ ساخته شده اند. این نحوهٔ سنگ‌چینی،در داخل پایه‌ها نیز ادامه داشته‌است.
ضربی طاقی‌های بیضی، (ارتفاع از زیر دهانه طاقی تا کف زمین حدود ۴۰/۲ متر) که یکی از آنها سالم باقی‌مانده، به کمک قلوه سنگ‌ها، که اندازهٔ خاصی ندارند، انجام شده.
این ضربی‌ها را فقط ملاط گچی که در منطقهٔ کازرون کیفیت فوق‌العاده‌ای دارد برپا نگه‌داشته است.
آتشکده کازرون در سال ۱۳۱۸ و با شماره ۳۳۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است

آلبوم تصاویر

 

   راهنمای استفاده از نقشه :

  

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

نظر گردشگران درباره این مکان

دیدگاه کاربران
 



پرطرفدارترین‌ها

  • یزد
  • اصفهان
  • شیراز
  • خبرنامه الکترونیک

    Copyright ©2015 Iran Touring Co. All Rights Reserved | استفاده از مطالب ایران تورینگ با ذکر منبع بلامانع است. | کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان مردم نهاد ایران تورینگ می‌باشد. Developed by Diba Group | Powerd by DCMS 3.2