کاربران
خبرنامه
Instagram



 

روستای خانقاه

امتیاز دهید

شهر پاوه  
 
 
 
 

روستای خانقاه

 

 

 

روستای خانقاه از توابع بخش مرکزی شهرستان پاوه در استان کرمانشاه، در3کیلو متری شهرپاوه و120 کیلومتری کرمانشاه قرار دارد.این روستا به وسیله کوه های دالانی و آتشگاه محصور شده است.روستای خانقاه در یک ناحیه کوهستانی استقرار یافته وآب وهوای آن در بهاروتابستان ملایم ووطبوع ودرزمستان سرد است.پیدایش روستای خانقاه را که در محدوده شهر قدیمی پاوه فرار دارد، به دوره یزدگرد سوم ساسانی نسبت می دهند.قلعه و دژعصر ساسانی در نزدیکی شهر پاوه وپیوستگی تاریخی آبادی های آن به شهر قدیمی، پاوه این حدس وگمان را تقویت کرده است.بنای قدیمی بنام حوضخانه در داخل این روستا نشانه دیگری از قدمت تاریخی این روستاست.مردم روستای خانقاه به زبان کردی وبا لهجه هورامی سخن می گویند، مسلمانند واکثریت آنها مذهب تسسن دارند.براساس سرشماری در سال 1385، جمعیت این روستا 1900نفر بوده است.درآمد اگثر مردم این روستا از طریق فعالیت های زراعی، دامداری، باغداری امور خدماتی تامین می شودوگروهی از روستاییان نیزدرتولید صنایع دستی اشتغال دارند.روستای خانقاه درمحدوده کوهستانی استقرار یافته وبافتی متمرکز دارد.خانه های این روستا در شیبی ملایم وبه شکل پلکانی ساخته شده اند، به طوری که بام یک خانه حیاط خانه دیگر است و اکثر خانه ها دو طبقه است.کوچه های روستا با درختان سرسبز وبلند بویژه در فصول بهار وتابستان مسیرهای دلگشایی هستند که عبور از آنها خستگی را می زداید و نشاط و شادابی را جایگزین می سازد.روستای خانقاه به دلیل برخورداری ازآب وهوای معتدل، معماری پلکانی، خانه های سنتی، مناظرو چشم اندازهای کم نظیر، پتانسیل های گردشگری مناسبی دارد.به همین دلیل در فصول بهار وتابستان گردشگران زیادی به این روستا سفر می کنند.

برخی از جاذبه های گردشگری این روستا عبارتند از:

چشمه شلم ناواز کوهستان های اطراف سرچشمه می گیردواراضی روستا وباغات آن را مشروب می سازد.در فصل بهار ، درختان بلند، گل های وحشی، گیاهان داروویی و رنگارنگ فضایی بدیع و منحصر به فرد را به وجود می آورد.

کوه دالانی با2564 متر ارتفاع در زمستان از برف پوشیده می شودوشکوه وعظمت خاصی می یابد.کوه دالانی محیطی جذاب ودلنشین برای دوستداران طبیعت و کوه نوردان است.

کوه آتشگاه در مقابل روستای خانقاه قرار دارد که با فرا رسیدن فصل بهار با پوششی زیبا و رویایی از درختان بلوط بلند، گل های وحشی و...چشم هر بیننده ا ی را به خود خیره میکند.

جنگلهای  زیبای بلوط وباغات اطراف روستا طراوت و زیبایی وصف ناپذیری را به این روستا بخشیده است.رودخانه خانقاه از میان روستا میگذردودر اطراف آن درختان بلند و باغات سرسبز میوه فضایی دلپذیر ایجاد کرده اند.

معماری پلکانی این روستا از مهمترین جاذبه های گردشگری این روستا به شمار می رود که مانند ماءمنی دنج وآرام در میان درختان بلند و باغات انبوه وگسترده قرار گرفته است.

بنای زیارتگاه باواشیخ حسن یکی دیگر از جذابیت های روستای خانقاه است. بنای این روستا از سنگ وچوب و خشت است واز مکان های زیارتی ومورد احترام روستاییان است.حوضخانه قدیمی از دیگر بنا های ارزشمند روستای خانقاه است که از دلیل ساخت و قدمت آن اطلاعات دقیقی در دست نیست.

از جمله بازی های متداول در روستای خانقاه میتوان به، کلاورفانکه، اختران، گورا، خزلوکه اشاره کرد.

موسیقی در میان مردم رویتای خانقاه جایگاه ویژه ای دارد به طوری که مراسم ذکر و سماع دراویش نیز با موسیقی اجرا می شود.در مراسمات عروسی و شادی مویسقس این روستا ریتمی شاد وطربناک به اجرا در می آیند.مهمترین آلات موسیقی در این روستا شمشال و دف است.

پوشاک مورد استفاده این روستا غالبا"لباس محلی کردی است. از مهمترین غذاهای رایج روستای خانقاه می توان به کلانه و بژی برساق اشره کرد.از مهمترین صنایع دستی وهنری که در میان اهالی این منطقه  رواج دارد بافت انواع قالی و گیوه است.

روستای خانقاه در2کیلومتری شهر پاوه واقع شده است و جاده آسفالت و منسبی دارد.

مشاهده آب و هوای فعلی جاذبه ها و دیدنی های کرمانشاه 

 

اطلاعات مفید :

 

  تابستان خنک, زمستان سرد, 
  بهار, تابستان, 
  مهمانسرا, اماکن اسکان عمومی, 
  جاذبه طبیعی, 

  

 

برای یافتن مسیر مناسب و فاصله تا روستای خانقاه مبداء خود را وارد کنید:

 
 

تجربیات و خاطرات خود را از روستای خانقاه با دیگران به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاه کاربران

 

تهیه بلیط برای سفر به جاذبه ها و دیدنی های کرمانشاه 

 

                               
                                                                           
 

 

 



پرطرفدارترین‌ها

  • یزد
  • اصفهان
  • شیراز
  • خبرنامه الکترونیک

    Copyright ©2015 Iran Touring Co. All Rights Reserved | استفاده از مطالب ایران تورینگ با ذکر منبع بلامانع است. | کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان مردم نهاد ایران تورینگ می‌باشد. Developed by Diba Group | Powerd by DCMS 3.2