کاربران
خبرنامه
Instagram



 

روستای پیران

امتیاز دهید

شهر سر پل ذهاب  
 
 
 
 

روستای پیران

 

 

 

روستای پیران از توابع بخش مرکزی شهرستان سرپل ذهاب، است. این روستا از شمال شرق به کوه بان رزده، از جنوب به کوه پلتوی کری محدود میشود. آب وهوای ان معتدل و گرم است.رودخانه پر اب وزیبای الوند در جنوب این روستا جریان دارد.شهرستان سرپل ذهاب که در محدوده جغرافیایی استان کرمانشاه قرارگرفته قدمت طولانی دارد. مسلمان و اهل تسنن هستند.طبق سر شماری سال 1385 جمعیت روستا 700 نفر بوده است.درامد مردم روستا از طریق فعالیت های زراعی، دامداری و باغداری تامین میشود.مهمترین فراورده های دامی روستا  شامل :گوشت، پشم گوسفند و انواع لبنیات و روغن حیوانی است.روستای کوهپایه ای پیران بافت مسکونی متمرکز دارد.عبور نهراب از میان کوچه های قدیمی همراه با درختان  چنار، تبریزی وگردو که روستا را در بر گرفته، جلوه زیبا به روستا بخشیده است.جنگل های  انبوه و متراکم  درختان بلند و زیبای چنار و تبریزی و گردو و انجیر چشم اندازهای بسیار  زیبا و مساعد جهت گذراندن اوقات فراغت فراهم نموده است. آبشار بلند پیران و چشمه های جوشان در کنار درختان کهنسال و گیاهان خودرو در اطراف انها جز مناظر بدیع روستا به شمار میرود.                        

از انواع موسیقی مقامی رایج روستا می توان به همنوازی ساز و دهل اشاره کرد.در جشن های عروسی نیز استفاده از انواع سازهای ضربی و اجرای ترانه ها و اوازهای محلی رواج دارد.در بیشتر مناطق کردنشین از جمله روستای پیران از لباس های محلی کردی با طرح ورنگهای متنوع استفاده می شود.                     

ازعمده ترین غذاهای این روستا می توان به بامیه و تماته، بامیه بادمجان اشاره   کرد. از مهمترین صنایع دستی این روستا انواع گلیم با طرح های کردی را نام برد. سوغاتی عمده این روستا شامل انجیر، گوجه سبز و سایر محصولات تولیده شده در روستا است. روستای پیران از طریق شهرهای قصرشیرین، سرپل ذهاب ، کرند غرب، گیلان غرب از استان کرمانشاه قابل دسترسی است. 

آبشارپیران که در فهرست ملی آثار طبیعی شده استان کرمانشاه است یکی از بلند‌‌ترین آبشار‌‌های ایران است که در 9 کیلومتری سرپل ذهاب در نزدیکی روستای شالان واقع شده. آبشاری سه طبقه که دو طبقه بالایی آن بسیار بلند و طبقه پائینی کوتاه‌تر است و در زیر درختان قرار گرفته و از بالا دیده نمی‌شود. مسیر دسترسی به آبشار پیران از دو طریق امکان پذیر است: مسیر نخست روستای پیران در ۱۰ کیلومتری سرپل ذهاب است که به پای آبشار می‌رود و مسیر دیگر روستای ژالکه در منطقه ریجاب است که نمای بالادست آبشار را پیش روی بیننده نمایش می‌دهد. 

مشاهده آب و هوای فعلی جاذبه ها و دیدنی های کرمانشاه 

 

اطلاعات مفید :

 

  تابستان نسبتا گرم, زمستان سرد, 
  بهار, پائیز, 
  مهمانسرا, اماکن اسکان عمومی, 
  جاذبه طبیعی, آبشار , 

  

 

برای یافتن مسیر مناسب و فاصله تا روستای پیران مبداء خود را وارد کنید:

 
 

تجربیات و خاطرات خود را از روستای پیران با دیگران به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاه کاربران

 

تهیه بلیط برای سفر به جاذبه ها و دیدنی های کرمانشاه 

 

                               
                                                                           
 

 

 



پرطرفدارترین‌ها

  • یزد
  • اصفهان
  • شیراز
  • خبرنامه الکترونیک

    Copyright ©2015 Iran Touring Co. All Rights Reserved | استفاده از مطالب ایران تورینگ با ذکر منبع بلامانع است. | کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان مردم نهاد ایران تورینگ می‌باشد. Developed by Diba Group | Powerd by DCMS 3.2