کاربران
خبرنامه
Instagram



 

روستای نجوبران

امتیاز دهید

شهر هرسین  
 
 
 
 

روستای نجوبران

 

 

 

روستای«نجوبران» یا نژیوران از توابع بخش بیستون شهرستان هرسین در استان کرمانشاه، در فاصله 25 کیلومتری شهر هرسین و40 کیلومتری کرمانشاه واقع است.این روستا از جنوب به کوه پراو، ودره گل دره و از جنوب غربی به دره سیراوله محدود می شود.آب وهوای آن در بهار و تا نیمه تابستان مطبوع و دلپذیرو در پاییزوزمستان سرد است.

رودخانه پر آب دینور در شرق روستا جریان داردو غارهای گلستان و زری نیز در جنوب غربی این روستا واقع شده است.گورستان قدیمی و پل آجری نوژی وران (نجوبران)که قدمت طولانی دارند، بیانگر پیشینه تاریخی این روستااست.          

مردم روستای نجوبران به زبان کردی و با گویش کرمانشاهی سخن می گویند.آنها مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.

بر اساس نتایج سرشماری سال 1385 جمعیت این روستا800 نفر بوده است.فعالیت های اقتصادی این روستا بر زراعت، دامداری و پرورش زنبور عسل و انجام کارهای خدماتی استوار است.

روستای نجوبران روستایی دشتی با بافت مسکونی متمرکز است. روستای نجوبران به دلیل برخورداری از جاذبه های طبیعی متنوع و کم نظیر یکی از روستاهای بسیار زیبا و شگفت انگیز استان کرمانشاه است.مراتع غنی، ارتفاعات بلند پراو، سراب نجوبران و دیگر چشمه ساران جوشان از جذاب ترین جلوه های طبیعی این روستا به شمار میرود.

سراب نجوبران پشت کوه پراو (درغرب جاده بیستون- سنقر) واقع شده است. قلمرو این سراب طبیعی زیستگاه گونه های نادر گیاهی و جانوری است. کوهستان پراو از کوههای قرال، دوقرال، راق چرمی ودار بید تشکیل شده است.مرتفع ترین قله این کوه 3357متر است. ژرف ترین غارخاورمیانه (غار پراو)در دامنه جنوبی یکی از قله های این کوه واقع شده است.چشم انداز این کوه بسیار زیبا و شگف انگیز است.مناظر درختان و درختچه های کوتاه و بلند و انواع جانوران وحشی مانند بزکوهی، خرس، پلنگ، گرگ و روباه از جاذبه های حیات وحش این روستا هستند.

دشت چمچال و مراتع غنی وحاصلخیز، یکی از زیباترین و پر جاذبه ترین دشت های استان کرمانشاه است، که در حوالی روستای نجوبران واقع شده است.

مراتع سرسبز و خرم، انواع درختان از قبیل کیکم، شن و زالزالک، بلوط ، انجیر، ارژن، گلابی، آلبالوی وحشی به همراه انواع گیاهان دارویی مانند گل ختمی، آویشن، سرخ پا ، پونهو روناس از جاذبه های طبیعی این روستا به شمار میروند.رودخانه دینور از شرق روستا  میگذرد، حواشی این رودخانه مناظر بدیع و خارق العاده است.آبزیان و انواع جانوران و پرندگان وحشی از بهترین جلوه های طبیعت اطراف رودخانه به شمار می آیند.

از مهمترین مراسمات این روستا می توان به مراسم عزاداری ایام محرم به ویژه ایام تاسوعا وعاشورا اشاره کرد.مردم روستا در فاصله روزهای هفتم تا نهم محرم نیز به پختن انواع غذای نذری، به خصوص هلیم می پردازند.

اجرای برخی بازی ها و ورزش های محلی متداول است که شاخص ترین  آنها پهلان، قمچال، کوره کوره، داربالان، خطان، گردکان بازی و خومان شارکی هستند.

موسیقی محلی این روستا موسیقی محلی  کردی است.پوشاک اهالی روستا شامل انواع لباس های محلی کردی است.

سوغات محلی روستای نجوبران سیب درختی وانواع فراورده های لبنی است  و معروفترین غذاهای محلی این روستا شامل خورشت سبزی، چلو گوشت، آش رشته، هلیم و خورشت خلال بادام اشاره کرد.

روستای نجوبران از طریق شهرهای کرمانشاه، سنقر، هرسین، صحنه و بیستون قابل دسترسی است و تمام جاده های مزبور آسفالت و ماشین رو می باشند.

مشاهده آب و هوای فعلی جاذبه ها و دیدنی های کرمانشاه 

 

اطلاعات مفید :

 

  تابستان نسبتا گرم, زمستان سرد, 
  نیمه اول تابستان , بهار, 
  مهمانسرا, اماکن اسکان عمومی, 
  جاذبه تاریخی, جاذبه طبیعی, 

  

 

برای یافتن مسیر مناسب و فاصله تا روستای نجوبران مبداء خود را وارد کنید:

 
 

تجربیات و خاطرات خود را از روستای نجوبران با دیگران به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاه کاربران

 

تهیه بلیط برای سفر به جاذبه ها و دیدنی های کرمانشاه 

 

                               
                                                                           
 

 

 



پرطرفدارترین‌ها

  • یزد
  • اصفهان
  • شیراز
  • خبرنامه الکترونیک

    Copyright ©2015 Iran Touring Co. All Rights Reserved | استفاده از مطالب ایران تورینگ با ذکر منبع بلامانع است. | کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان مردم نهاد ایران تورینگ می‌باشد. Developed by Diba Group | Powerd by DCMS 3.2