کاربران
خبرنامه
Instagram



 

امامزاده عبدالعظیم حسنی (شاه عبدالعظیم)

امتیاز دهید

شهر ری  
 
 
 
 

امامزاده عبدالعظیم حسنی (شاه عبدالعظیم)

 

 

نسب حضرت عبدالعظیم حسنی ( ع ) به واسطه و با چهار پشت، به امام حسن مجتبی ( ع ) می رسد. بنای اصلی و نخستین بقعه یعنی حرم آن، در نیمه دوم قرن سوم هجری توسط محمد پسر زید داعی علوی، تعمیر اساسی شد. درگاه اصلی ورودی بنا که در سمت شمال قرار دارد بار اول در زمان پادشاهان آل بویه و سپس در دوره قاجار به یاری مجدالملک کامل شد.

 

گورستان حضرت عبدالعظیم حسنی با مقابر، صحن ها و مجموعه های خصوصی اطراف حرم، اعتبار ویژه ای دارد. احترام و تقدس ویژه ای که مردم برای حضرت قائل بوده اند، موجب خاکسپاری بسیاری از شخصیت های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی در این گورستان شده است.

 

ناصرالدین شاه، قاآنی شیرازی، قائم مقام فراهانی، بدیع الزمان فروزانفر، آیت اله کاشانی، علامه محمد قزوینی، حسینعلی میرزا نصرت السلطنه، ستارخان ، گروهی از دراویش نعمت الهی و فرزندان آیت اله بهبهانی در این گورستان آرمیده اند.

از آثار تاریخی این مجموعه سر در آجری دوران سلجوقی است و نیز صندوقی از چوب عود، گردو با کتیبه هایی به خط نسخ و ثلث برجسته که به سال 725 هـ . ق تعلق دارد. پوشش زیرین گنبد با طاق ضربی مدور در زمان شاه تهماسب تغییر یافت و پوشش خارجی آن در سال 1270 هـ . ق به دستور ناصرالدین شاه با خشت های مسی زرین تزیین شد.

 

ضلع جنوبی مقبره ناصرالدین شاه به وسیله یک در کوچک اختصاصی به حرم امامزاده حمزه راه دارد. بقعه امامزاده طاهر نیز در سمت شرقی صحن بزرگ واقع است. مهم ترین صحن و ایوان حرم، صحن و ایوان بسیار وسیع آستانه است که در شمال حرم واقع، و به دستور ناصرالدین شاه ساخته شده است. ایوان جنوبی حرم نیز در سال  944هـ . ق به فرمان شاه تهماسب صفوی ساخته و در دوره قاجار آینه کاری و تزئین شد.

 

آدرس:

تهران - شهر ری - آستان حضرت عبدالعظیم 

 

تلفن:

۰۲۱-۵۵۹۰۷۴۳۷

۰۲۱-۵۵۹۰۲۰۵۲

فکس:

۰۲۱-۵۵۹۳۸۰۰۴

وب سایت:

http://www.abdolazim.com

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مشاهده آب و هوای فعلی جاذبه ها و دیدنی های تهران 

 

اطلاعات مفید :

  تابستان نسبتا گرم, زمستان نسبتا سرد, 
  نیمه اول بهار, پائیز, 
   
  جاذبه تاریخی, جاذبه مذهبی, 

 

 

برای یافتن مسیر مناسب و فاصله تا امامزاده عبدالعظیم حسنی (شاه عبدالعظیم) مبداء خود را وارد کنید:

 
 
                                                                           
 

تجربیات و خاطرات خود را از امامزاده عبدالعظیم حسنی (شاه عبدالعظیم) با دیگران به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاه کاربران

تهیه بلیط برای سفر به جاذبه ها و دیدنی های تهران 

 

                               

 

 



پرطرفدارترین‌ها

  • یزد
  • اصفهان
  • شیراز
  • خبرنامه الکترونیک

    Copyright ©2015 Iran Touring Co. All Rights Reserved | استفاده از مطالب ایران تورینگ با ذکر منبع بلامانع است. | کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان مردم نهاد ایران تورینگ می‌باشد. Developed by Diba Group | Powerd by DCMS 3.2