کاربران
خبرنامه
Instagram



 

یخچال ابرکوه

امتیاز دهید

شهر ابرکوه  
 
 
 
 

یخچال ابرکوه

 

 

 

یخچال ورودی شهر از جمله آثار قدیمی شهرستان ابرکوه مربوط به دوره قاجاری است که با پلانی بصورت مدور و حجمی مخروطی شکل بصورت پله ای بنا شده است. یخچالها بناهایی برای حفط یخ و استفاده در تابستان بوده اند که نشانگر خلاقیت و ابتکار مهندسین زمان خود است.

از این بناها ۴ عدد در ابرکوه باقی مانده است. ارتفاع یخچال اصلی حدود ۲۰ متر است. سطح کف داخل بنا، گودتر از سطح زمینهای بیرونی ساخته شده است. یخچالها دارای ۴ بخش عمده: حوض بند، مخزن یخ، دیوارهای سایه انداز و گنبد بزرگ روی مخزن می باشند. مصالح بکار رفته در بنا سنگ و خشت خام و گل و چوب و آهک است که ابتدا حدود ۵۰ سانتی متر را با مصالح سنگ، ملات، ماسه و آهک بنا کرده اند و مابقی را با خشت و گل ساخته اند. از خصوصیات بارز این بنا طرح و فرم ساخت آن میباشد. قدمت برخی از یخچالها به عهد قاجار و برخی دیگر به رونق جاده ابریشم بر می گردد.

این بنا دارای سه دریچه می باشد که در جبهه های شمالی، شرقی و غربی آن قرار گرفته که پس از انبار کردن یخ با مقداری گیاه خشک دریچه ها را مسدود می کرده و در تابستان از آن استفاده می کردند. این یخچال ها مخصوص انبار کردن یخ بوده که با ترتیب و قاعده خاصی صورت می گرفته است و تنها راه ورودی یخچال دریچه کوچکی بوده که پس از وارد کردن یخ به درون آن مقداری گیاه خشکیده روی آن می ریختند و بلافاصله دریچه را مسدود میکردند.

مشاهده آب و هوای فعلی جاذبه ها و دیدنی های یزد 

 

اطلاعات مفید :

 

  تابستان گرم و خشک, زمستان سرد و خشک, 
  نیمه اول بهار, نیمه اول پائیز, 
  مهمانسرا, اماکن اسکان عمومی, 
  جاذبه تاریخی, 

  

 

برای یافتن مسیر مناسب و فاصله تا یخچال ابرکوه مبداء خود را وارد کنید:

 
 

تجربیات و خاطرات خود را از یخچال ابرکوه با دیگران به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاه کاربران

 

تهیه بلیط برای سفر به جاذبه ها و دیدنی های یزد 

 

                               
                                                                           
 

 

 



پرطرفدارترین‌ها

  • یزد
  • اصفهان
  • شیراز
  • خبرنامه الکترونیک

    Copyright ©2015 Iran Touring Co. All Rights Reserved | استفاده از مطالب ایران تورینگ با ذکر منبع بلامانع است. | کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان مردم نهاد ایران تورینگ می‌باشد. Developed by Diba Group | Powerd by DCMS 3.2