کاربران
خبرنامه
Instagram



 

کاخ عالی قاپو

جاذبه ها و دیدنی های اصفهان | شهر اصفهان 

رتبه شما به این جاذبه؟ 

 

کاخ عالی قاپو

 

 

کاخ عالی‌قاپو در غرب میدان امام و روبروی مسجد شیخ لطف‌الله قرار دارد و به عنوان یکی از مهم‌ترین شاهکارهای معماری اوائل قرن یازدهم هجری از شهرتی عالمگیر برخوردار است.

با توجه به منابع و مأخذ موجود درباره سلسله صفوی و همچنین با در نظر گرفتن بررسی‌های انجام شده در مورد این ساختمان زیبا و رفیع چنین استنباط می‌گردد که کاخ عالی قاپو دروازه مرکزی و مدخل کلیه قصرهائی است که در دوران صفویه در محدوده میدان امام احداث شده‌اند.اصل بنا در دوره شاه عباس اول احداث شده و در دوره جانشینان او الحاقات و تعمیراتی در آن انجام شده‌است. ساختمان دارای ۵ طبقه است که هر طبقه تزئینات مخصوصی دارد. اگر چه این قصر در دوره‌های بعد از صفویه لطمات فراوان دیده است، هنوز نیز شاهکارهائی از تزئینات و نقاشی‌های عصر صفویه در آن، بینندگان را به تحسین وا می‌دارد.

 

عالی قاپـو مرکب از دو کلمه «عالی» و «قاپو» است که با هم به معنای «سردر بلند» یا «درگاه بلند» هستند. از این سر در بلند که تماماً با سنگ سماق ساخته شده به قصر وارد می‌شویم و به وسیله پلکانی که در دو طرف تعبیه شده‌اند به طبقات فوقانی می‌رسیم.

 

آنچه عالی قاپو را در عداد آثار باشکوه و بسیار نفیس قرار داده است علاوه بر مینیاتورهای کار هنرمند معروف عصر صفوی «رضا عباسی»، گچبری‌های آخرین طبقه است که تالار آن به «اتاق موسیقی» یا «اتاق صوت» نیز معروف است.  در این قسمت از کاخ شکل انواع جام و صراحی در دیوار تعبیه شده است. ساختن و پرداختن این اشکال به غیر از نمایش زیبائی و خلاقیت و ابتکار هنرمندان گچکار برای این بوده است که انعکاسات حاصله از نغمه‌های نوازندگان و اساتید موسیقی به وسیله این اشکال مجوف گرفته شود و صداها طبیعی و بدون انعکاس به گوش برسند.

مشاهده آب و هوای فعلی جاذبه ها و دیدنی های اصفهان 

 

اطلاعات مفید :

 

  تابستان نسبتا گرم, زمستان نسبتا سرد, 
  نیمه اول بهار, نیمه اول پائیز, 
  هتل, مهمانسرا, هتل آپارتمان, اماکن اسکان عمومی, 
  جاذبه تاریخی, 

 

 

برای یافتن مسیر مناسب و فاصله تا کاخ عالی قاپو مبداء خود را وارد کنید:

                                                                           
 

تجربیات و خاطرات خود را از کاخ عالی قاپو با دیگران به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاه کاربران

 

تهیه بلیط برای سفر به جاذبه ها و دیدنی های اصفهان 

 

 

 
برای مشاهده دیدنی ها و جاذبه های سایر استان های ایران اینجا کلیک نمائید.                               
                                                                           
 

 

 



پرطرفدارترین‌ها

  • یزد
  • اصفهان
  • شیراز
  • خبرنامه الکترونیک

    Copyright ©2015 Iran Touring Co. All Rights Reserved | استفاده از مطالب ایران تورینگ با ذکر منبع بلامانع است. | کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان مردم نهاد ایران تورینگ می‌باشد. Developed by Diba Group | Powerd by DCMS 3.2