کاربران
خبرنامه
Instagram



 

موزه کلیسای وانک

امتیاز دهید

شهر اصفهان  
 
 
 
 

موزه کلیسای وانک

 

قدمت موزهٔ کلیسای وانک، البته نه در شکل و وسعت کنونی آن، به صد سال پیش؛ یعنی سال‌های ۱۹۰۵ ـ۱۹۰۶  م/ ۱۳۲۳ـ ۱۳۲۴هـ. ق باز می‌گردد. در این تاریخ به کوشش و یاری طـاطـاووس هونـانیـان، فـرزنـد هـاروتـون هـونـانـیان، نـویـسنـدهٔ کـتـاب تـاریـخ جـلفـای اصـفـهـان، اتاق‌هایی در ضلع شمالی حیاط کلیسای وانک برای نگهداری و نمایش کتاب‌ها، نسخه‌های خطی و اشیای تاریخی ساخته شدند. این اتاق‌ها تا۱۹۳۰ م به طور هم‌زمان به منزله‌ی موزه و کتابخانه مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

با گذشت چهل سال از زمان تأسیس موزه و با توجه به رشد و توسعهٔ روزافزون صنعت جهانگردی در کشور، خصوصاً در شهر اصفهان و اهمیت و لزوم حفظ میراث هنری و فرهنگ بومی ارمنیان جلفا، شورای خلیفه‌گری اصفهان در صدد برآمد تا موزه‌ای مطابق با اصول و مبانی روز تأسیس کند. بنابراین در پی جلساتی که شوراهای خلیفه‌گری اصفهان و تهران در۱۹۶۸ م برگزار کردند تصمیم بر آن شد که با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی و سیاسی جلفا موزهٔ جدید در اصفهان و در شمال محراب کلیسای وانک بنا شود.

ساخت بنای موزه در مه۱۹۷۱ م/۱۳۵۰هـ. ش به اتمام رسید و خلیفه گارِگین سارکسیان اطلاعیه‌ای خطاب به کلیساها و اهالی جلفا صادر کرد مبنی بر اینکه در صورت تمایل اشیای قدیمی و با ارزشی را که در منازل و کلیساها نگه می‌دارند به موزهٔ کلیسای وانک اهدا کنند.

سرانجام در ۲۴ اکتبر۱۹۷۱ م، موزه با حضور استاندار اصفهان، پیشوایان مذهبی و نمایندگان شوراهای خلیفه‌گری اصفهان و تهران، نمایندهٔ مجلس اصفهان و جنوب ایران، روزنامه‌نگاران و نماینده‌هایی از شهرهای ارمنی‌نشین ایران افتتاح شد. با توجه به تاریخ تأسیس موزهٔ کلیسای وانک این کلیسا از پیشگامان موزه‌داری در تاریخ ایران محسوب می‌شود.

موزهٔ دو طبقهٔ کلیسای وانک دارای دو تالار نمایش با چندین ویترین ثابت و سیار است. حدود ۸۵۰ شیء‌ای که در موزهٔ کلیسای وانک به نمایش گذاشته شده‌اند متعلق به سده‌های شانزدهم تا بیستم میلادی‌اند.

از آنجایی که اکثر اشیای موزه اهدایی هستند در کنار توضیحات مربوط به هر شیء مشخصات و اطلاعاتی نیز در مورد اهداکننده یا اهداکنندگان دیده می‌شود که در موزه های معمولی کمتر به چنین موردی برمی‌خوریم. 

مشاهده آب و هوای فعلی جاذبه ها و دیدنی های اصفهان 

 

اطلاعات مفید :

 

  تابستان نسبتا گرم, زمستان نسبتا سرد, 
  بهار, پائیز, 
  هتل, مهمانسرا, هتل آپارتمان, اماکن اسکان عمومی, 
  جاذبه تاریخی, موزه , 

 

 

برای یافتن مسیر مناسب و فاصله تا موزه کلیسای وانک مبداء خود را وارد کنید:

 
 

تجربیات و خاطرات خود را از موزه کلیسای وانک با دیگران به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاه کاربران

تهیه بلیط برای سفر به جاذبه ها و دیدنی های اصفهان 

 

                               
                                                                           
 

 

 



پرطرفدارترین‌ها

  • یزد
  • اصفهان
  • شیراز
  • خبرنامه الکترونیک

    Copyright ©2015 Iran Touring Co. All Rights Reserved | استفاده از مطالب ایران تورینگ با ذکر منبع بلامانع است. | کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان مردم نهاد ایران تورینگ می‌باشد. Developed by Diba Group | Powerd by DCMS 3.2