کاربران
خبرنامه
Instagram



 

شاهچراغ

امتیاز دهید

شهر شیراز  
 
 
 
 

شاهچراغ

 

 

مهم‌ترین زیارتگاه شهر شیراز بقعه سیدمیراحمد فرزند امام هفتم (ع ) معروف به شاهچراغ است که نزدیک مسجد نو واقع شده است.

سیدمیراحمد بین سالهای 210 تا 193 هجری قمری در زمان خلافت مامون برای دیدار برادرش حضرت امام رضا ( ع) از راه فارس و شیراز عازم خراسان بود که در شیراز او را شهید کردند و در همین جا مدفون گردید. تا مدتها از مقبره این امامزاده اطلاعی در دست نبود تا اینکه در طی حادثه‌ای در زمان امیر مقرب‌الدین وزیر اتابک ابوبکر جسد حضرت پیدا شد و با تشخیص صاحب جسد از روی نوشته انگشتری به دستور امیر مقرب‌الدین بر روی آن بقعه و بارگاهی بر پا ساختند. از این زمان احیاء و آبادانی در این بقعه صورت پذیرفت و بارها سرداران ، امرا و پادشاهان این مکان را مورد احیاء و مرمت قرار دادند.

از جمله مرمت‌های اساسی توسط نادر شاه صورت گرفت . وی قبل از فتح شیراز  و شکست دادن افاغنه نذر کرده بود که در صورت پیروزی تعمیراتی در شاهچراغ بنماید . نادر پس از پیروزی بر دشمنان مقدار زیادی پول و نزدیک به 3 کیلو زرناب را برای ساختمان قندیل در بالای حرم هدیه کرد. این قندیل تا سال 1239 هجری قمری در بقعه موجود بود و در آن سال به خاطر زلزله شدید و خرابی قسمتی از بقعه قندیل به مصرف تعمیرات ضروری بقعه رسید . در دوره قاجاریه نیز بقعه شاهچراغ بارها  مورد مرمت قرار گرفت .

 

بنای فعلی بقعه شامل ایوان اصلی در مشرق، حرم وسیع و شاه نشین‌هایی از چهار جانب، مسجدی در قسمت غرب حرم و اتاق‌ها و مقبره‌های متعدد متصل به بقعه است . از دیدنی‌های بقعه شاه چراغ میتوان آئینه کاری ، نوشته‌های گچبری، تزئینات، درهای نقره، رواق و حرم وسیع آن را نام برد. مرقد مطهر حضرت در شاه‌نشین بین محوطه زیر گنبد و مسجد بالای سر امام زاده قرار دارد. این شیوه ساخت بقعه و مرقد که درست در وسط محوطه زیر گنبد نباشد در دیگر زیارتگاههای معروف شیراز نیز دیده می‌شود.

مشاهده آب و هوای فعلی جاذبه ها و دیدنی های فارس 

 

اطلاعات مفید :

  تابستان نسبتا گرم, زمستان نسبتا سرد, 
  نیمه اول تابستان , بهار, پائیز, 
  هتل, مهمانسرا, هتل آپارتمان, اماکن اسکان عمومی, 
  جاذبه تاریخی, جاذبه مذهبی, 

 

 

برای یافتن مسیر مناسب و فاصله تا شاهچراغ مبداء خود را وارد کنید:

 
 
                                                                           
 

تجربیات و خاطرات خود را از شاهچراغ با دیگران به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاه کاربران

تهیه بلیط برای سفر به جاذبه ها و دیدنی های فارس 

 

                               

 

 



پرطرفدارترین‌ها

  • یزد
  • اصفهان
  • شیراز
  • خبرنامه الکترونیک

    Copyright ©2015 Iran Touring Co. All Rights Reserved | استفاده از مطالب ایران تورینگ با ذکر منبع بلامانع است. | کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان مردم نهاد ایران تورینگ می‌باشد. Developed by Diba Group | Powerd by DCMS 3.2