کاربران
خبرنامه
Instagram



 

حرم مطهر امام رضا (ع)

امتیاز دهید

شهر مشهد  
 
 
 
 

حرم مطهر امام رضا (ع)

 

 

با شهادت امام رضا (ع) در سال 203 پیکر پاک آن حضرت را در کنار قبر هارون الرشید که به بقعه هارونی مشهور بود به خاک سپردند. این عمارت در میان خانه باغ بزرگ و مصفایی قرار داشت که محل حکمرانی مالک آن «حمید بن قحطبه طایی» والی توس بود.

در عصر سامانیان افرادی همچون عمیدالدوله فایق و ابوبکر- شهمرد به بازسازی این بقعه کمر همت بستند. پس از آن نیز در سالیان بعد در زمان سلطنت سنجر سلجوقی توسط «شرف الدین ابوطاهر قمی» و در دوره خوارزمشاهیان و تیموریان نیز اقداماتی در راستای بازسازی و تکمیل تزئینات حرم مطهر انجام گرفت. در زمان خوارزمشاهیان (612 هـ. ق) کتیبه کاشی خشتی زیبایی به خط ثلث برجسته بر روی دیوار دو طرف در ورودی حرم از جانب رواق دارالحافظ نصب شد که بر آن نام و نسب حضرت رضا (ع) تا حضرت امیرالمونین علی (ع) ذکر شده است. چند کتیبه و همچنین سه محراب دیگر نیز مربوط به این دوره است که در مجموعه ابنیه متبرکه موجود هستند. بنای دارالحافظ دارالسیاده، تحویل خانه یا خزانه و مدرسه‌های پریزاد، بالاسر و دو در نیز مربوط به دوره تیموری می‌باشند. مسجدجامع گوهرشاد که بانی آن «گوهرشاد آغا» همسر «شاهرخ تیموری» است از دیگر یادهای این دوره می‌باشد.

در دوران صفویه حرم مطهر بر اثر هجوم ازبکان مورد غارت قرار گرفت و در زمان سلطنت سلطان حسین بایقرا (912-875 هجری قمری) امیرعلی شیرنوایی صحن کهنه را توسعه داد و ایوان طلا را به مجموعه افزود. شاه طهماسب صفوی مناره نزدیک گنبد را مرمت و طلاکاری نمود و در سال 932 هـ. ق خشت‌های نفیس کاشی روی گنبد را به خشت های طلا بدل ساخت. در قرون بعد نیز حرم مطهر دستخوش تحولات و تغییرات بسیاری گردید. حمله سربازان روسی به این مکان موجب وارد آمدن صدمات بسیاری گردید. تعمیر و بازسازی بخش‌های صدمه دیده به دستور «حسین میرزا نیز الدوله» والی خراسان صورت گرفت. امروزه استان قدس رضوی علاوه بر نگهداری از بناهای کهن اقدام به ساخت بناهای دیگری نیز نموده است.

مشاهده آب و هوای فعلی جاذبه ها و دیدنی های خراسان رضوی 

 

اطلاعات مفید :

  تابستان نسبتا گرم, زمستان نسبتا سرد, 
  نیمه دوم تابستان, بهار, پائیز, 
  هتل, مهمانسرا, هتل آپارتمان, 
  جاذبه تاریخی, جاذبه مذهبی, 

 

 

برای یافتن مسیر مناسب و فاصله تا حرم مطهر امام رضا (ع) مبداء خود را وارد کنید:

 
 
                                                                           
 

تجربیات و خاطرات خود را از حرم مطهر امام رضا (ع) با دیگران به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاه کاربران

تهیه بلیط برای سفر به جاذبه ها و دیدنی های خراسان رضوی 

 

                               

 

 



پرطرفدارترین‌ها

  • یزد
  • اصفهان
  • شیراز
  • خبرنامه الکترونیک

    Copyright ©2015 Iran Touring Co. All Rights Reserved | استفاده از مطالب ایران تورینگ با ذکر منبع بلامانع است. | کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان مردم نهاد ایران تورینگ می‌باشد. Developed by Diba Group | Powerd by DCMS 3.2