کاربران
خبرنامه
Instagram

 

 


خانه فوتونی

 


تاریخ ثبت: 1393/09/22

 

ساختمان‌های شیشه‌ای یا ساختمان‌ها با پنجره‌های عریض پدیده جدیدی نیستند. این ساختمان‌ها سال‌هاست که برای بهره‌گیری بیشتر از مناظر بیرون ساخته می‌شوند اما هدف اصلی «خانه فوتونی» این است که ساکنان خانه را هر چه بیشتر در معرض ریتم طبیعی روشنایی روز و تاریکی شب قرار دهد تا سلامتی آن‌ها را بالاتر ببرد.  

 

اطلاعات ما روز به روز درباره ریتم شبانه روزی[1]  افزایش می‌یابد و این اطلاعات نوع تفکر ما را درباره فضایی که در آن زندگی می‌کنیم تغییر می‌دهد. به عنوان مثال امروزه می‌توانیم با تغییر نور، حالت و الگوهای خواب را تغییر دهیم. خانه جدیدی که «خانه فوتونی» نامیده می‌شود و تقریباً به طور کامل از شیشه ساخته شده است با استفاده از یک شیوه طبیعی سعی دارد تا به ساکنین خانه کمک کند که هر بیشتر با ریتم شبانه‌روز هماهنگ شوند.

 

 

نور خورشید و سلامتی

 

«ریتم شبانه روزی» همان الگوهای درونی احساس خواب آلودگی یا هوشیاری هستند که ما در طول شبانه روز حس می‌کنیم.  همان چیزی که اصطلاحاً ساعت درونی بدن نامیده می‌شود و تا قسمتی توسط طلوع و غروب خورشید مدیریت می‌شود.ایجاد تداخل در ساعت درونی بدن مانند کار کردن در ساعاتی که خارج از ریتم طبیعی شبانه روز باشد موجب بی‌خوابی، استرس، کمبود انرژی، چاقی، افسردگی یا سایر بیماری‌های روحی و روانی خواهد شد. خانه‌ی فتونی بخشی از یک پروژه بزرگ است که هدف آن بررسی رابطه میان روشنایی روز و سلامتی است.

 

 

خانه فوتونی

 

یک آزمایش 4 ساله از سال آینده با شرکت 300 نفر شروع خواهد شد که هر کدام به مدت 3 هفته در خانه شیشه‌ای زندگی خواهند کرد تا اثرات مثبت قرار گرفتن در برابر نور خورشید بررسی شود. این نوع خانه بر اساس فواید شناخته شده‌ی نور خورشید ساخته شده‌ است و  هدف آن هر چه بیشتر در معرض نور قرار دادن انسان است تا میزان سلامتی و شادی او افزایش یابد.

 

 

این خانه‌های 45 متر مربعی مشابه یک گلخانه متوسط هستند اما شیشه به کار رفته در آن‌ها بسیار پیچیده‌تر است. این شیشه‌ها طوری طراحی شده‌اند که عایق خوبی باشند و گرما را با تنها با نرخ 0.6 وات بر مترمربع بر کلوین منتقل کنند. به این ترتیب این خانه‌ها در تمام فصول سال بدون اینکه نیاز چندانی به گرمایش و سرمایش داشته باشند به کار می‌روند. آن‌ها همچنین 63 درصد از تابش خورشیدی، 99.9 درصد از اشعه ماوراء بنفش و 85 درصد از صداهای بیرونی را حذف می‌کنند. این خانه‌ها را می‌توان با استفاده از تکنولوژی الکتروکرومیک از حالت شفاف به مات تغییر داد به این صورت که با یک ریموت کنترل یا اسمارت فون  جریان برقی به شیشه‌ها فرستاده می‌شود که باعث تغییر میزان تاریکی آن می‌شود.

 

 

 

ساخت این خانه‌های فتونی تنها چهار هفته طول می‌کشد و سادگی طراحی و روش ساخت ‌آن موجب می‌شود که بتوان آن را در فضاهای کوچک و غیرمعمول مثل پشت بام یا زمین ناهموار بنا کرد.

افراد با مراجعه به سایت crowdcube می‌توانند در این پروژه سهیم شوند و همچنین خانه فتونی خود را سفارش دهند.

 

 

 

[1] circadian rhythms

فرحناز اکرمی

 

 


منبع خبر: thephotonproject.org           تعداد بازدید: تعداد مطالعه: 1658


 

دیدگاه کاربران

 




پرطرفدارترین‌ها

  • یزد
  • اصفهان
  • شیراز
  • خبرنامه الکترونیک

    Copyright ©2015 Iran Touring Co. All Rights Reserved | استفاده از مطالب ایران تورینگ با ذکر منبع بلامانع است. | کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان مردم نهاد ایران تورینگ می‌باشد. Developed by Diba Group | Powerd by DCMS 3.2