کاربران
خبرنامه
Instagram



 

چشمه آب معدنی باداب سورت

امتیاز دهید

شهر ساری  
 
 
 
 

چشمه آب معدنی باداب سورت

 

 

 

چشمهٔ آب معدنی باداب سورت چشمهٔ پلکانی تراورتنی بی‌نظیر در ایران و کم‌نظیر در جهان است که واقع در روستای «اروست» شهرستان ساری می‌باشد. این چشمه در سال ۱۳۸۷ به عنوان دومین اثر طبیعی ملی ایران پس از کوه دماوند ثبت شد. ثبت جهانی این باداب پس از «پاموک‌کاله‌ی» ترکیه، به عنوان دومین چشمهٔ آب شور پلکانی جهان بوده است. باداب به معنی آب گاز دار و سورت به معنای شدت اثر است. در برخی منابع با نام رقص باد و آب نیز تشبیه شده است. بنا بر گفته جامعه محلی واژه باداب سورت نام اصیل و قدیمی این چشمه هاست که هم اکنون به عنوان یک برند بین المللی شناخته می‌شود. برای روستای اروست نیز دو نظریه وجود دارد. یکی ارس که نام درختی است و دیگری آروس یا عاروس که به معنای عروس می باشد که احتمالا عروس یکی از حاکمان گذشته از این دیار بوده است.

این چشمه‌ها در ارتفاع ۱۸۴۱ متری واقع شده‌‌اند و اطراف چشمه پوشیده از درختچه‌های زرشک وحشی و ارتفاعات بالاتر پوشیده از جنگل‌های سوزنی برگ است.

این باداب شامل چندین چشمه با آب‌های کاملاً متفاوت از لحاظ رنگ، بو، مزه و حجم آب است. چشمهٔ پرآب دارای آب بسیار شور و استخری با قطر حدود ۱۵ متر و عمق زیاد است. چشمهٔ دوم که در بالادست و شمال غربی این چشمه قرار دارد، ترش مزه و دارای آبی به رنگ قرمز و نارنجی است، در اطراف چشمه کمی رسوب آهن نشسته‌است. جریان آب‌های رسوبی و معدنی این چشمه‌ها طی سال‌ها، در شیب پایین دست کوهستانی خود، صدها طبقه و ده‌ها حوضچهٔ پلکانی بسیار زیبا به رنگ‌های نارنجی، زرد و قرمز در اندازه‌های مختلف پدید آورده‌است. این طبقات و حوضچه‌ها در واقع جاذبهٔ اصلی و ویژگی منحصر به فرد چشمه‌های باداب سورت است. زیبایی این طبقات و محل ویژهٔ قرارگیری چشمه در دامنهٔ کوهستان و چشم اندازهای اطراف به ویژه در غروب تحسین برانگیز است.

مشاهده آب و هوای فعلی جاذبه ها و دیدنی های مازندران 

 

اطلاعات مفید :

 

  تابستان گرم و شرجی, زمستان نسبتا سرد, 
  نیمه اول پائیز, بهار, تابستان, 
  هتل, مهمانسرا, هتل آپارتمان, ویلا, اماکن اسکان عمومی, 
  چشمه های آب گرم و آب معدنی, جاذبه طبیعی, 

  

 

برای یافتن مسیر مناسب و فاصله تا چشمه آب معدنی باداب سورت مبداء خود را وارد کنید:

 
 

تجربیات و خاطرات خود را از چشمه آب معدنی باداب سورت با دیگران به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاه کاربران

 

تهیه بلیط برای سفر به جاذبه ها و دیدنی های مازندران 

 

                               
                                                                           
 

 

 



پرطرفدارترین‌ها

  • یزد
  • اصفهان
  • شیراز
  • خبرنامه الکترونیک

    Copyright ©2015 Iran Touring Co. All Rights Reserved | استفاده از مطالب ایران تورینگ با ذکر منبع بلامانع است. | کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان مردم نهاد ایران تورینگ می‌باشد. Developed by Diba Group | Powerd by DCMS 3.2