کاربران
خبرنامه
Instagram



 

دریاچه الندان (آب بندان پله ازنی)

جاذبه ها و دیدنی های مازندران | شهر ساری 

رتبه شما به این جاذبه؟ 

 

دریاچه الندان (آب بندان پله ازنی)

 

 

دریاچهٔ الندان یا «دریاچهٔ پلهٔ ازنی» در نزدیکی «ازنی» از توابع بخش چهاردانگه شهرستان ساری قرار دارد و نام خود را از این روستا گرفته است. روستای ازنی در ۶۵ کیلومتری جنوب شهر ساری و ۲۰ کیلومتری کیاسر در دهستان چهاردانگه (بخش چهاردانگه) شهرستان ساری و در دامنه ی کوهی به نام ازنی کوه واقع شده است. مساحت این دریاچه ۱۷ هکتار است که در هنگام بارندگی به ۵۱ هکتار هم می‌رسد و در ارتفاع 1300 متری از سطح دریا قرار دارد. آب دریاچه فقط از طریق نزولات آسمانی تامین می‌شود و هیچ رودخانه‌ای به سمت آن جریان ندارد. در واقع نحوهٔ قرارگیری و نوع خاک آن باعث شده است در اثر بارش اندکی، همهٔ آب‌های حاصل از بارش (باران یا برف) به سمت آن جریان پیدا کند و  سپس به علت نفود ناپذیری خاک آن، تا مدتی ماندگار شود.

فاصلهٔ تقریبی این دریاچه از شهر ساری ۷۰ کیلومتر است و در مسیر جادهٔ ساری-سمنان (جاده کیاسر) قرار دارد. پیرامون دریاچه را جنگل‌های پهن‌برگ فرا گرفته که در بهار رویش‌گاه گل بنفشه و الزی (پیازچهٔ وحشی) و گونه‌هایی از سبزی‌های خوش رایحه و داروئی می‌باشد. در تابستان رودخانه‌ای که در آن‌سوی دریاچه روانست آبی گوارا برای نوشیدن تامین می‌کند. در پائیز درخت‌چه‌های ازگیل و ولیک و تلکا محصول می‌دهند. در فصل زمستان محل سکونت اردک‌های وحشی می‌باشد و سال‌های اخیر با رهاسازی ماهی در این دریاچه کاربردهای آن افزایش پیدا کرده است.

درخت‌های صنعتی مهمی به نام راش، ممرز، بلوط، ملچ و نمدار پیرامون این دریاچه را فرا گرفته‌اند که از دید صنعتی (و نیز از نظر زیبایی) اهمیت به‌سزایی دارند.

دیدنی‌های روستای ازنی:

۱. آب بندان پله ۲. اَ فروشونه ۳. جنگل های انبوه پله ۴. اندون ۵. رود خانه لاکبار

۶. قله زیبای ازنی کوه ۷. دب چاه های موجود در جنگل های ازنی ۸. قله ازنی

۹. مرقله (مارقله)

آب‌بندان پله (دریاچه الندان) دارای امکاناتی از قبیل دستشویی، قایق موتوری و پدالو می‌باشد.


مسیر دستیابی:

نزدیک‌ترین راه رسیدن به این آب‌بندان از طریق روستای ازنی می‌باشد. جاده تا روستای ازنی آسفالت است و از آنجا تا آب‌بندان تقریبا فاصله یک و نیم کیلومتری دارد که آسفالت نیست. امکانات پوشاک و خوراک و جعبه کمک‌های اولیه و زاپاس اضافی به همراه داشته باشید.

مشاهده آب و هوای فعلی جاذبه ها و دیدنی های مازندران 

 

اطلاعات مفید :

 

   
   
   
   

 

 

برای یافتن مسیر مناسب و فاصله تا دریاچه الندان (آب بندان پله ازنی) مبداء خود را وارد کنید:

                                                                           
 

تجربیات و خاطرات خود را از دریاچه الندان (آب بندان پله ازنی) با دیگران به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاه کاربران

 

تهیه بلیط برای سفر به جاذبه ها و دیدنی های مازندران 

 

 

 
برای مشاهده دیدنی ها و جاذبه های سایر استان های ایران اینجا کلیک نمائید.                               
                                                                           
 

 

 



پرطرفدارترین‌ها

  • یزد
  • اصفهان
  • شیراز
  • خبرنامه الکترونیک

    Copyright ©2015 Iran Touring Co. All Rights Reserved | استفاده از مطالب ایران تورینگ با ذکر منبع بلامانع است. | کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان مردم نهاد ایران تورینگ می‌باشد. Developed by Diba Group | Powerd by DCMS 3.2