کاربران
خبرنامه
Instagram



 

کتیبه های گنجنامه

جاذبه ها و دیدنی های همدان | شهر همدان 

رتبه شما به این جاذبه؟ 

 

کتیبه های گنجنامه

 

 

کتیبه های گنجنامه در اواسط قرن نوزدهم میلادی توسط اوژن فلاندن نقاش و جهانگرد فرانسوی و پاسکال کست مورد بررسی و گرته برداری قرارگرفت. سپس سر هنری راولینسن انگلیسی توانست با استفاده از سنگ نبشته های مزبور، اقدام به رمز گشایی خط میخی پارسی باستان نماید که کلیدی برای مطالعه خطوط میخی عیلامی و بابلی شد. سنگ نبشته های باستانی گنجنامه در مسیر یکی از شعبات اصلی راه شاهی قرارداشته که در عهد هخامنشیان، هگمتانه پایتخت تابستانی شاهان هخامنشی را به غرب و جنوب کشور مرتبط می ساخت  و از راههای پر رفت و آمد و امن دوران باستان محسوب می گردیده است.

در این مکان جهت آگاهی آیندگان دو دستور شاهی را نقر کرده اند. یکی سنگ نبشته داریوش کبیر(521-486 ق. م)در سمت چپ و دیگری کتیبه خشایارشا (486-465 ق. م) که در سمت راست آن و کمی پائینتر از کتیبه نخست قراردارد. کتیبه های مذکور به سه زبان پارسی باستان ،ایلامی و بابلی هرکدام در بیست سطر و از چپ به راست و به خط میخی کنده شده اند. بلندی حروف میخی بین 6  تا 7سانتیمتر است. متن کتیبه‌ها شبیه یکدیگر هستند. جز آنکه در یکی نام داریوش و در دیگری نام خشایارشا آمده است و هر دو متضمن ستایش اهورامزدا و معرفی اصل و نسب شاهان است. این کتیبه‌ها از دیر باز نامهای گوناگونی را بخود گرفته اند از جمله " نبشت خدایان " ، " دادمهان / دادبهان " ، "جنگ نامه " و  " گنجنامه " که دونام اخیر در سده های اخیر بیشتر مصطلح بوده است. در خصوص وجه تسمیه گنجنامه می توان گفت گنجنامه در زبان پارسی به معنای " حکایت و داستان گنج " است و عموم را تصور بر این بوده که راز یک گنج نهان در این کتیبه‌ها مکتوب است. این افسانه به لحاظی واقعیت یافت بدینسان که کتیبه های مذکور داستان ثروتهای نهفته را در قلمرو تاریخ باز گفتند و کلیدی به کاشف خود هنری راولینسن دادند که بوسیله آن توانست سنگ نبشته داریوش بزرگ را در بیستون بخواند، و به این طریق گنجهای نهفته بسیار از تاریخ گذشته را آشکار سازد.

سنگ نبشته های گنجنامه همدان ، درتاریخ 15/10/1310 به شماره 22 به ثبت فهرست آثار ملی ایران رسیده است.

مشاهده آب و هوای فعلی جاذبه ها و دیدنی های همدان 

 

اطلاعات مفید :

 

   
   
   
   

 

 

برای یافتن مسیر مناسب و فاصله تا کتیبه های گنجنامه مبداء خود را وارد کنید:

                                                                           
 

تجربیات و خاطرات خود را از کتیبه های گنجنامه با دیگران به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاه کاربران

 

تهیه بلیط برای سفر به جاذبه ها و دیدنی های همدان 

 

 

 
برای مشاهده دیدنی ها و جاذبه های سایر استان های ایران اینجا کلیک نمائید.                               
                                                                           
 

 

 



پرطرفدارترین‌ها

  • یزد
  • اصفهان
  • شیراز
  • خبرنامه الکترونیک

    Copyright ©2015 Iran Touring Co. All Rights Reserved | استفاده از مطالب ایران تورینگ با ذکر منبع بلامانع است. | کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان مردم نهاد ایران تورینگ می‌باشد. Developed by Diba Group | Powerd by DCMS 3.2