کاربران
خبرنامه
Instagram


    
    • پشتی

      از دیگر صنایع دستی استان خوزستان می توان از پشتی هایی نام برد که در بهبهان تولید می شوند و  معمولا دارای تار پنبه ای و پود پشمی رنگین و به ابعاد 70 × 110 سانتی متر است.

      نقش این پشتی ها مرکب از راه های پهن و باریک افقی به رنگهای: سبز، زرد، قرمز، قهوه ای، سرمه ای، سفید، نارنجی و آبی نفتی است. قسمت ابتدا و انتهای هر پشتی معمولا سرمه ای رنگ است.

       

       

      شهر بهبهان
      جاذبه ها و دیدنی های خوزستان
    • گلیم پارچه ای

       زنان عشایر بختیاری و روستائیان مناطق بختیاری نشین خوزستان در نواحی هفتگل و مسجد سلیمان با استفاده از لباسهای مندرس خود گلیم های را ه راه و محکمی می بافند که برای فرش کردن کف اتاق یا سیاه چادر از آنها استفاده می کنند: ابتدا پیراهن و دامن های پرچین از کار افتاده را بصورت نوارهای رشته رشته و باریک به پهنای یک انگشت پاره می کنند و این رشته ها را بوسیله پره می تابانند. سپس ریسمانهای بوجود آمده را بصورت گلیم می بافند.

      محصول بدست آمده در صورت انتخاب رنگهای مناسب در کنا ر یکدیگر زیبا، محکم و مقرون به صرفه است.

       

       

      شهر مسجد سلیمان
      جاذبه ها و دیدنی های خوزستان
    • نمد مالی

      نمد مالی از جمله صنایعی است که در استان خوزستان به دلیل حضور عشایر که مصرف کنندگان اصلی تولیدات نمدی هستند رواج دارد. دو شهر دزفول و بهبهان از مراکز مهم تولید نمد در این منطقه محسوب می شوند. تولیدات نمدی این شهر: زیر انداز، کپنک،  و کلاه نمدی است.

       

      شهر دزفول
      جاذبه ها و دیدنی های خوزستان
     
    • احرامی

      از محصولاتی است که در شوشتر بافته می شود. احرامی پارچه ای  است با تار پنبه ای و پود پشمی به رنگهای سرمه ای، زرد، سبز، سفید، نارنجی، قرمز و ...

       

      شهر شوشتر
      جاذبه ها و دیدنی های خوزستان
    • گلیم

       در استان خوزستان بافته ای که بیشتر به صورت دارهای افقی و بعضاً به صورت عمودی بافته می شود گلیم است. که بافندگان آن عشایر بختیاری و عشایر عرب  هستند، گلیم هایی نیز در هفتگل بافته می شودکه نقوش آنها شباهت به بافته های عشایر قشقایی فارس دارد.

      از مناطق اصلی گلیم بافی در خوزستان روستای عرب نشین غزی است که گلیم های آن غالباً دارای تار پنبه ای  و پود پشمی است و به رنگهای قرمز، صورتی، سبز، نارنجی، آبی، سرمه ای و سفید است. نقوش گلیم های غزی هندسی و ذهنی است و بافتی ساده دارد.

       

       

      شهر اهواز
      جاذبه ها و دیدنی های خوزستان
    • بوریا (حصیر زیر انداز)

      بوریا یا حصیر زیر انداز از محصولات استان خوزستان با الیاف برگ درختان خرما بافته می شوداین حصیر از نی مردابی که در این منطقه به وفور یافت می شود نیز تولید می گردد. این نوع حصیر برای زیر انداز و همچنین پوشش سقف منازل کاربرد دارد. آن را روی تیرهای سقف ساختمان  قرار داده و رویش را با مصالح ساختمانی می پوشانند. بوریابافی کاری است که فقط توسط مردان انجام می شود.

       

      شهر دزفول
      جاذبه ها و دیدنی های خوزستان
     
    • کپوبافی

      کپوبافی که در سالهای اخیر در استان خوزستان رونق فراوان یافته بیشتر در دهستان شهیون دزفول و روستاهای اطراف آن انجام می شود. مواد اولیه مصرفی در بافت کپو برگهای خشک نخل که در اصطلاح محلی " کرتک " نام دارد و ساقه های نازک گندم که " هلفه " گفته می شود تشکیل می دهد.

       

      شهر دزفول
      جاذبه ها و دیدنی های خوزستان
    • خراطی

      خراطی چوب از هنرها و صنایعی است که بیشتر در دو شهر دزفول  و بهبهان رواج دارد.

      ابزار کارخراطان بسیار ساده است، شامل اره، انواع مته، شفره، دستگاه یا چرخ خراطی و ... برای تهیه چوب نیز از درختهای توسکا و سپیدار استفاده می شود. در دزفول محصولاتی مانند پایه میز  و صندلی و مبل، چوب لباسی، بدنه قلیان، زیر قلیان، میل زورخانه، پایه آباژر، گلدان، نمکدان و... ساخته می شود. در بهبهان نیز کارگاههای خراطی وجود دارد که محصولات آنها گهواره  پایه مبل است که از چوب سپیدار تراشیده می شود.

       

       

      شهر دزفول
      جاذبه ها و دیدنی های خوزستان
    • ورشوسازی

      در خوزستان این صنعت درزمانی نه چندان دور فعالیت چشمگیری داشت. عمده فعالیت های مربوط به ورشوکاری توسط مردان و درشهر دزفول انجام می گرفت. هم اکنون نیز در شهر دزفول تعداد ی صنعتگر به این حرفه مشغول هستند که کار عمده آنها تولید قلیان است. قلیان های ورشوی کار دزفول بسیار زیبا و نفیس است.

       

      شهر دزفول
      جاذبه ها و دیدنی های خوزستان
     
    • میناکاری و قلمزنی

      از جمله فعالیت هایی که از گذشته های دور در خوزستان رواج داشته مینا کاری بر روی طلا و نقره و قلمزنی بر روی مس و برنج است که در شهرهای آبادان، خرمشهر و اهواز انجام می شود که در سالهای اخیر بیشتر فعالین این حرفه در اهواز به کار خود ادامه می دهند.

      تولیدات مینایی توسط " صبی ها" -که پیروان حضرت یحیی می باشند. برروی طلا و نقره  و دیگر فلزات و بیشتر بصورت زینتی و زنانه عرضه می شود. این تولیدات  که نقوش معمول و متداول آنها عبارت از: شتر و ساربان، نخل، پل معلق (پل رودخانه کارون) و گنبد وقایق، برروی گردن بند، دستبند، گوشواره، انگشتر، النگو، و همچنین قندان، سینی، گیره استکان و ... کاربرد دارند.

       

       

      شهر اهواز
      جاذبه ها و دیدنی های خوزستان
جستجو بر اساس :
استان
(0)
(0)
(0)
(0)
(0)
+ بیشتر ...
شهر
(0)
(0)
(0)
(0)
(0)
+ بیشتر ...
جاذبه های گردشگری
(0)
(0)
(0)
(0)
+ بیشتر ...
آب و هوا
(0)
(0)
(0)
(0)
+ بیشتر ...

پرطرفدارترین‌ها

  • یزد
  • اصفهان
  • شیراز
  • خبرنامه الکترونیک

    Copyright ©2015 Iran Touring Co. All Rights Reserved | استفاده از مطالب ایران تورینگ با ذکر منبع بلامانع است. | کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان مردم نهاد ایران تورینگ می‌باشد. Developed by Diba Group | Powerd by DCMS 3.2