کاربران
خبرنامه
Instagram



 

موزه باستان شناسی

امتیاز دهید

شهر اردبیل  
 
 
 
 

موزه باستان شناسی

 

ساختمان فاخر موزه باستان‌شناسی اردبیل نیز از جمله طرح‌های مهم استان اردبیل در زمینه معماری است. این موزه ،که در دو طبقه و با مساحتی بالغ بر 1700 متر مربع در بیست و نهم آبان ماه سال 1387ش تکمیل و راه اندازی شد، یکی از موزه‌های باستان‌شناسی مجهز کشور به شمار می‌رود.

ساختمان موزه باستان‌شناسی بخشی از فضای پیرامون مجموعه تاریخی و فرهنگی شیخ صفی الدین اردبیلی را در برگرفته و آثار آن نمایانگر بخشی از فعالیت‌های تمدنی انسان در استان اردبیل محسوب می‌شود. آثار و اشیاء این موزه مشتمل بر دوره های مختلف پیش از اسلام، تاریخی و اسلامی است.

در ویترین های به نمایش گذاشته شده طبقه اول و زیرزمین سفالینه‌های متنوع ساده و منقوش دوره‌های مختلف تاریخی و اسلامی؛ ظروف خاکستری رنگ، سفال‌های منقوش سبک اردبیل متعلق به عصر هخامنشی و اشکانی و ریتون(تکوک) های مربوط به هزاره اول قبل از میلاد در معرض دید قرار دارد.

سفال‌های دوره اسلامی که مشتمل بر سفال های اوایل اسلام، سده‌های میانی و متاخر است، طیف گسترده‌ای از سفال‌های یکرنگ فیروزه‌ای، منقوش چند رنگ، نقش کنده زیر لعاب، سفال‌های آبی و سفید، سلادون(سنگینه) را شامل می شود. بیشتر این سفال ها از برجسته ترین سفال‌های دوره اسلامی ایران و اردبیل به شمار می‌رود.

اشیاء شیشه‌ای و فلزی از دیگر آثار ارزشمند به نمایش گذاشته شده در موزه باستان‌شناسی است که هنر و تکنیک شیشه‌گری و فلزکاری این سرزمین را معرفی می‌نمایند. قدمت این اشیاء به هزاره اول قبل از میلاد تا عصر ساسانی و دوره پرشکوه اسلامی می‌رسد.

در برخی از ویترین‌ها سکه‌هایی از دوره‌های مختلف تاریخی ایران و بیزانس از جنس طلا، نقره و ... نگهداری می‌شود که تاریخ آن‌ها به عصر ساسانی و اوایل اسلام تا سده ی 12 هجری قمری می‌رسد. این سکه‌ها از نظر تحقیقاتی و باستانشناسی مهم بوده و بخشی از هنر فلزکاری و مهارت ضرب سکه ایران را معرفی می‌نماید، ضمن اینکه از نظر خطوط خوشنویسی و مطالعه سیر تحول خطوط قابل توجه هستند.

در موزه باستان‌شناسی اردبیل علاوه بر نگاهداری اشیاء و اموال تاریخی- فرهنگی، طبقات و لایه های محوطه باستانی قلعه بوینی یوغون شهرستان نیر طراحی و بازسازی شده است که بازدید کنندگان در قسمت شرقی طبقه زیرین می‌توانند از آن بازدید نمایند.  

مشاهده آب و هوای فعلی جاذبه ها و دیدنی های اردبیل 

 

اطلاعات مفید :

 

  تابستان خنک, زمستان سرد, 
  تابستان, 
  هتل, مهمانسرا, اماکن اسکان عمومی, 
  جاذبه تاریخی, موزه , 

 

 

برای یافتن مسیر مناسب و فاصله تا موزه باستان شناسی مبداء خود را وارد کنید:

 
 

تجربیات و خاطرات خود را از موزه باستان شناسی با دیگران به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاه کاربران

تهیه بلیط برای سفر به جاذبه ها و دیدنی های اردبیل 

 

                               
                                                                           
 

 

 



پرطرفدارترین‌ها

  • یزد
  • اصفهان
  • شیراز
  • خبرنامه الکترونیک

    Copyright ©2015 Iran Touring Co. All Rights Reserved | استفاده از مطالب ایران تورینگ با ذکر منبع بلامانع است. | کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان مردم نهاد ایران تورینگ می‌باشد. Developed by Diba Group | Powerd by DCMS 3.2