کاربران
خبرنامه
Instagram



 

مسجد جامع قائن

امتیاز دهید

شهر قائنات  
 
 
 
 

مسجد جامع قائن

 

 

مسجد جامع قائن از بناهاى قرن هشتم هجرى قمرى است. این مسجد، برطبق کتیبه‌اى که در لوح سنگى نقر نموده‌اند، در سال ۷۹۶ هجرى قمرى احداث و در زمان شاه سلیمان صفوى به سال ۱۰۸۶ هـ.ق مرمت شده است. منبر چوبى نفیس آن در سال ۱۰۸۲ هجرى قمرى ساخته شده، و از نمونه‌‌هاى عالى هنرهاى دستى است.
از کتیبهٔ تاریخى مسجد که بر روى سنگ نقر شده و در داخل ایوان نصب است، برمى‌آید که این مسجد در زمان شاه سلیمان صفوى با کوشش و همت صفکش‌خان مرمت شده است. نوشتهٔ منظومى بر تاق‌بنا، تاریخ سال ۱۲۶۳ هجرى قمرى را دارد و نام استاد و معمار آن کربلایى اسحق قائنى در گوشهٔ آن نوشته شده است.
منبر چوبى مسجد که متعلق به قرن یازدهم هجرى قمرى است؛ از نظر ظریف‌کارى‌ها و تزئینات آلت و لغت‌بندى و کتیبهٔ‌ ده‌سطرى به خط نسخ و سایر کنده‌کارى‌ها ممتاز مى‌باشد. در روى بدنهٔ منبر، نام نجار و سازندهٔ‌ آن بدین ترتیب حک شده است : «عمل استاد محمد مقیم ... کاخکى سنه ۱۰۸۲ هجرى قمری». بناى مسجد از سنگ و آجر است. ساختمان مسجد شامل صحن، ایوان، دو شبستان، تاق مقرنس گچى رنگین، رواق و گوشواره‌هایى در طرفین شبستان است. بلندى ایوان آن ۱۸ متر و عرض دهانهٔ ‌آن ۱۳ متر مى‌باشد. در طرف چپ مسجد، چهار ایوان و در سمت راست آن، شبستان واقع شده که داراى ۲۴ متر طول و ۱۸ متر عرض است. این بنا تحت شمارهٔ ۲۹۵، در شمار آثار تاریخى به ثبت رسیده است.

مشاهده آب و هوای فعلی جاذبه ها و دیدنی ها خراسان جنوبی 

 

اطلاعات مفید :

  تابستان گرم و خشک, زمستان سرد و خشک, 
  نیمه اول پائیز, بهار, 
  اماکن اسکان عمومی, 
  جاذبه تاریخی, جاذبه مذهبی, 

 

 

برای یافتن مسیر مناسب و فاصله تا مسجد جامع قائن مبداء خود را وارد کنید:

 
 
                                                                           
 

تجربیات و خاطرات خود را از مسجد جامع قائن با دیگران به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاه کاربران

تهیه بلیط برای سفر به جاذبه ها و دیدنی ها خراسان جنوبی 

 

                               

 

 



پرطرفدارترین‌ها

  • یزد
  • اصفهان
  • شیراز
  • خبرنامه الکترونیک

    Copyright ©2015 Iran Touring Co. All Rights Reserved | استفاده از مطالب ایران تورینگ با ذکر منبع بلامانع است. | کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان مردم نهاد ایران تورینگ می‌باشد. Developed by Diba Group | Powerd by DCMS 3.2