کاربران
خبرنامه
Instagram



 

پای پوش سنتی

امتیاز دهید

شهر سرایان  
 
 
 
 

پای پوش سنتی

 

ساخت انواع پای‌پوش‌های سنتی یکی از رشته‌های قدیمی صنایع دستی است. گیوه‌بافی و گیوه‌دوزی با استفاده از نخ‌های پنبه‌ای و ساخت کفش‌های چرمی از اصلی‌ترین پای‌پوش‌های مردم منطقه از گذشته‌های دور محسوب می‌شده است که در حال حاضر ، از جمله حرف منسوخ شده و کم رونق در استان خراسان جنوبی است. در بیرجند قدیم انواع کفش و گیوه در بازار بفراوانی یافت می‌شده است.

در اکثر منازل گیوه می‌بافتند و از طریق انجام این کار امرار معاش می‌کردند. انواع کفش معمول آن زمان عبارت بود از ..، کفش ساده زنانه با سه نوع پاشنه استخوانی، چوبی ساده، چوبی گلدار و انواع گیوه. در بین گیوه‌ها ، گیوه شاهزیله بسیار معروف بود. ارسی یا روسی با رویه و کف چرم، نیم ساق (پوزدار) برای استفاده کشاورزان، چپت برای استفاده چوپانان از جنس لاستیک، پاشنه فنجانی از جنس چوب با رویه چرم ـ کفش طبلک دار ـ ساغری (از جنس چرم گاو و نوک تیز با رویه گلابتون دوزی شده ) ـ کفش گرجی ( نوعی کفش چرمی قرمز رنگ ) ) ـ گالش ( از جنس جیر ) ـ ـ پاچوک ( نوعی دمپایی که تخت آن چوبی بود ) ـ در بیرجند قدیم، کفش‌های زیبایی با پاشنه‌ای از استخوان شتر، با نقش و نگار تزئین به عنوان پیشکش و هدیه جهت مراسم نامزدی استفاده می‌شده است که رویه آن، چرم قرمز و گاهی سبز بوده است.
همانطور که مستحضرید چرم یکی از مواد اولیه تهیه کفش است. یکی از مناطق تولید چرم در منطقه خراسان جنوبی، روستای چرمه از توابع شهرستان سرایان بوده است. نام «چَرمه» خود دلیلی بر رونق چرم سازی در این منطقه است. این منطقه به جهت ییلاقی بودن و برخورداری از مراتع سرسبز از قدیم محل پرورش و نگهداری اسب هم بوده است. تولید انواع پای پوش‌های سنتی در حال حاضر با توجه به ورود انواع کفش‌ها به سبک اروپایی رونق گذشته را کاملا از دست داده. استاد ابراهیم ذکریا، ساکن روستای چَرمه، بیش از 30 سال سابقه فعالیت در رشته سراجی سنتی از بازماندگان نسل استادان فرآوری چرم یعنی سراجی سنتی و تهیه پای پوش‌های سنتی هستند که این هنر در خانواده ایشان بصورت موروثی بوده است. استاد ابراهیم ذکریا تنها کسی است که به صورت پدر فرزندی فن و روش این هنر اصیل و بومی را در سینه خود حفظ نموده و تا کنون با توجه به سختی های کار و عدم سرمایه کافی، به تنهایی در حفظ آن کوشیده است.

 

 

مرکز تولیــــــــــد

 

برای یافتن مسیر مناسب و فاصله تا پای پوش سنتی مبداء خود را وارد کنید:

 
 

 

نظر شما در مورد پای پوش سنتی 

 

دیدگاه کاربران



پرطرفدارترین‌ها

  • یزد
  • اصفهان
  • شیراز
  • خبرنامه الکترونیک

    Copyright ©2015 Iran Touring Co. All Rights Reserved | استفاده از مطالب ایران تورینگ با ذکر منبع بلامانع است. | کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان مردم نهاد ایران تورینگ می‌باشد. Developed by Diba Group | Powerd by DCMS 3.2