کاربران
خبرنامه
Instagram



 

امامزاده شاه احمد قاسم

امتیاز دهید

شهر قم  
 
 
 
 

امامزاده شاه احمد قاسم

 

 

نسب امامزاده شاه احمدبن قاسم (ع) مدفون در بلوار معلم قم با سه واسطه به حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) می‌رسد و با وجود آنکه در کتیبه‌ای که در آغاز قسمت هشت گوشه بقعه به خط ثلث گچ‌بری شده نسب امامزاده را با یک واسطه به حضرت امام موسی بن جعفر (علیه السلام) رسانده اما بدون شک در این نسب اشتباه شده است زیرا در کتاب تاریخ قم او را از اولاد حضرت صادق(ع) از نسل علی بن جعفر عریضی شمرده و معلوم است که‌ فرمایش صاحب تاریخ و عصرش مقدم بر کتیبه است و فاطمه خواهرش هم آن جا مدفون است‌.

بعد از رحلت احمد بن قاسم وی را در مقبره مالون دفن نمودند و اولین سایان از بورپا بر سر تربت وی بنا نهادند تا اینکه در حمله خاقان مفلحی این سایبان از بین رفت و مجددا بنائی از چوب یا گنبدی بر فراز تربتش ساختند و مردم به زیارت او مشرف می شدند.
اما بعد از آن، گنبد کنونی که بسیار قدیمی و مستحکم و در عین حال زیبا و قشنگ هم می‌باشد ساخته شد. بطوریکه از کتیبه‌های داخلی بقعه بدست می‌آید بانی بقعه و گنبد مزبور «خواجه علی بن اسحق» است که از رجال و وزراء عصر خود بوده و در یکی از سه بنای باغ گنبد سبز مدفون است و تاریخ بنای آن بیستم محرم الحرام سال ۷۸۰ هـ .ق ثبت گردید. البته صورت گنبد قدیمی بعداً تغییر یافته و گنبد کنونی را قبل از انقلاب ساخته و بعد از انقلاب اسلامی تعمیرات مهمه ای صورت گرفته است، لکن سقف درونی گنبد مانند اصل بنای بقعه همراه گچبری‌ها و کتیبه‌های آن بعد از گذشت بالغ بر ۵ قرن همچنان باقی مانده و هر بیننده خوش ضمیر را متحیر می‌نمایاند .

گنبد به شکل عرقچین قدیمی است که درمرکز آن، گنبدی کوچک بشکل شلجمی ساخته شده و طول تقریبی آن مجموعا ۴ متر است. این گنبد سراپا آراسته به کاشی‌های گره‌سازی است که در مواضع معین آن، با بکار بردن کاشی‌های الوانی در بالا نام جلاله و در وسط اسم محمد(ص) و در پائین اسامی علی(ع) بکار برده شده و درکل یکی از گنبدهای بسیار زیبای بقاع این شهر بشمار می‌آید و به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مشاهده آب و هوای فعلی جاذبه ها و دیدنی های قم 

 

اطلاعات مفید :

  تابستان گرم و خشک, زمستان سرد و خشک, 
  نیمه اول بهار, نیمه اول پائیز, 
  هتل, مهمانسرا, هتل آپارتمان, اماکن اسکان عمومی, 
  جاذبه تاریخی, جاذبه مذهبی, 

 

 

برای یافتن مسیر مناسب و فاصله تا امامزاده شاه احمد قاسم مبداء خود را وارد کنید:

 
 
                                                                           
 

تجربیات و خاطرات خود را از امامزاده شاه احمد قاسم با دیگران به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاه کاربران

تهیه بلیط برای سفر به جاذبه ها و دیدنی های قم 

 

                               

 

 



پرطرفدارترین‌ها

  • یزد
  • اصفهان
  • شیراز
  • خبرنامه الکترونیک

    Copyright ©2015 Iran Touring Co. All Rights Reserved | استفاده از مطالب ایران تورینگ با ذکر منبع بلامانع است. | کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان مردم نهاد ایران تورینگ می‌باشد. Developed by Diba Group | Powerd by DCMS 3.2