کاربران
خبرنامه
Instagram



 

خانه حاج آقا علی

امتیاز دهید

شهر رفسنجان  
 
 
 
 

خانه حاج آقا علی

 

 

 

خانه حاج آقا علی با زیر بنایی بالغ بر ۷۰۰۰ مترمربع بزرگترین خانه خشتی ایران محسوب می‌شود. در بخش‌های مختلف این بنا ظرائفی از سبک معماری عصر قاجاریه به چشم می‌خورد. گچبریهای زیبا و تماشایی، طاق نماهای با شکوه، کلاه فرنگی و آجرنماهای حیاط همه و همه دیدنی است. تزئینات داخلی عمارت را طرح‌هایی از گل و گلدان تشکیل می‌دهند که در نوع خود بی نظیر است. مجموعهٔ حاج آقا علی به جز این خانه در رفسنجان، شامل بازار، آب انبار، مسجد، حمام و کاروانسرا نیز می‌باشد.

این بنا توسط حاج آقا علی معروف به زعیم الله رفسنجانی (بزرگترین تاجر ایرانی آن دوره) در سال 1136 هجری خورشیدی بنا گردیده و در فاصلهٔ شش کیلومتری شهر رفسنجان واقع شده است. خانهٔ حاج آقا علی سابقاً به خانهٔ وقفی شهرت داشته است. این خانه دارای هشتاد و شش اتاق (هفت دری، پنج دری، سه دری و پستو) است که در چهار بخش اصلی ساختمان شامل حوضخانه، شاه نشین، تالارهای پاییزی و زمستانی احداث گردیده‌اند. یک آشپزخانه بزرگ و انبار بزرگ وظیفه تامین نیازهای این مجموعه را بر عهده داشته است. چهار حیاط، راهروهای سرپوشیده و روباز و سه هشتی نیز ارتباط قسمت‌های مختلف این خانه را تامین می نموده است.

مشاهده آب و هوای فعلی جاذبه ها و دیدنی های کرمان 

 

اطلاعات مفید :

 

  تابستان نسبتا گرم, زمستان سرد, 
   
  هتل, مهمانسرا, اماکن اسکان عمومی, 
  جاذبه تاریخی, 

  

 

برای یافتن مسیر مناسب و فاصله تا خانه حاج آقا علی مبداء خود را وارد کنید:

 
 

تجربیات و خاطرات خود را از خانه حاج آقا علی با دیگران به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاه کاربران

 

تهیه بلیط برای سفر به جاذبه ها و دیدنی های کرمان 

 

                               
                                                                           
 

 

 



پرطرفدارترین‌ها

  • یزد
  • اصفهان
  • شیراز
  • خبرنامه الکترونیک

    Copyright ©2015 Iran Touring Co. All Rights Reserved | استفاده از مطالب ایران تورینگ با ذکر منبع بلامانع است. | کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان مردم نهاد ایران تورینگ می‌باشد. Developed by Diba Group | Powerd by DCMS 3.2