کاربران
خبرنامه
Instagram



 

بیستون

امتیاز دهید

شهر هرسین  
 
 
 
 

بیستون

 

 

 

محوطه تاریخی بیستون در شهر  بیستونِ هریسن در پای کوهی معروف به همین نام و در مسیر شهر کرمانشاه به همدان واقع شده‌است. نام بیستون از بغ به معنای خدا + ستان (ادات مکان) آمده که به معنای سرزمین یا جایگاه خدا است. آثار تاریخی و پیش از تاریخ فراوانی در این محوطه قرار دارد که تعدادی از آن‌ها عبارتند از:
 
سنگ‌نبشته بیستون(کتیبهٔ داریوش)، فرهادتراش، کتیبهٔ بلاش، غار مر آفتاب، غار مر تاریک، غار شکارچی، مجسمه هرکول، کاروانسرای صفوی، پل خسروی، کتیبهٔ شیخ علیخان، شیر سنگی بیستون، نقش میتریدات اشکانی، نقش گودرز دوم اشکانی، نقش ولخش پارتی، بنای پارتی  جادهٔ ساسانی، شهر چمچمال، کاروانسرای ایلخانی، پل صفوی.
این مجموعه در سال 1387 هـ. ش (2006 میلادی) در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌است.

این بنا از دو بخش تشکیل شده است: بخش شرقی به ابعاد 80*85 متر، دیوارهای پیرامونی به عرض40/2 متر دارد. ورودی این بنا در ضلع شرقی است. بخش غربی به ابعاد 55*44 متر، از طریق یک ورودی به بخش شرقی مرتبط می‌شود. این بخش در حقیقت حیاط خلوت مجموعه را شکل می‌دهد. نمای روکار دیوارهای بنا به وسیله بلوک‌های سنگی تراشیده و قسمت داخلی دیوارها با لاشه سنگ و ملاط گچ ساخته است. در دیوارهای بیرونی این بنا به فواصل معین، پشتبند‌های مستطیل شکلی به طول متوسط 10/3 متر ایجاد شده است. بر روی برخی از بلوک‌های سنگی این بنا، نشانه‌هایی از حجاران ساسانی دیده می‌شود.  

مشاهده آب و هوای فعلی جاذبه ها و دیدنی های کرمانشاه 

 

اطلاعات مفید :

 

  تابستان نسبتا گرم, زمستان سرد, 
   
  اماکن اسکان عمومی, 
  کوهنوردی, جاذبه تاریخی, 

  

 

برای یافتن مسیر مناسب و فاصله تا بیستون مبداء خود را وارد کنید:

 
 

تجربیات و خاطرات خود را از بیستون با دیگران به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاه کاربران

 

تهیه بلیط برای سفر به جاذبه ها و دیدنی های کرمانشاه 

 

                               
                                                                           
 

 

 



پرطرفدارترین‌ها

  • یزد
  • اصفهان
  • شیراز
  • خبرنامه الکترونیک

    Copyright ©2015 Iran Touring Co. All Rights Reserved | استفاده از مطالب ایران تورینگ با ذکر منبع بلامانع است. | کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان مردم نهاد ایران تورینگ می‌باشد. Developed by Diba Group | Powerd by DCMS 3.2