کاربران
خبرنامه
Instagram



 

مقبره سید محمد مجتهد

امتیاز دهید

شهر زنجان  
 
 
 
 

مقبره سید محمد مجتهد

 

 

سید محمد مجتهد از شخصیت­‌های برجسته و مذهبی شهر زنجان بوده است. در کتاب «انیس الفقها» که از تالیفات او به شمار می‌­رود آورده است که به دستور عبدالله میرزادارا حاکم زنجان از قریه سیردان طارم به زنجان آورده شده تا در مسجدجامع شهر، ضمن اقامه­‌ی نماز جمعه و جماعت، حوزه­‌ی علمیّه را نیز دایر نماید. از ایشان تاًلیفاتی بدین شرح برجای مانده است: انیس الفقها، مناسک حج و رساله عملیه.
آرامگاه سید محمد مجتهد از بناهای مذهبی دوره­‌ی قاجاریه است که در شهر زنجان واقع شده است. این بنا در زمان احداث، در خارج از شهر بوده است ولی هم ­اکنون، مراکز تجاری آن را در میان گرفته­‌اند.
معماری
پلان آرامگاه به شکل هشت­ ضلعی است که در هر یک از اضلاع هشت­گانه‌­ی آن، یک واحد ایوان تعبیه شده است. سقف ایوان­‌ها از نوع قوس­‌های پنج­ او هفت تند می‌­باشد. برای سهولت دسترسی به پشت بام، راه پله­ایی در ضلع شمال غربی بنا، ایجاد شده است.
بنای موجود، گنبدی از نوع دوپوششی و ساقه­‌ی نسبتاً بلند دارد که با نام علی(ع) و به خط کوفی معقّلی تزیین گشته بود ولی با مرمت‌های اخیر، از بین رفته است. در سمت جنوبی ساقه‌ی گنبد یک واحد کتیبه سنگی با خط ثلث بدین مضمون نصب شده است: «عمل استاد مشهدی فی شهرربیع المولود سنه 1288».
در فضای شبستان، هفت واحد ایوان، تعبیه و چهار واحد پنجره، روشنایی داخلی را تزیین می‌نماید. همچنین در داخل آن، دو واحد قبر دیده می‌شود؛ یکی از قبور فاقد سنگ است و قبر دیگری که متعلق به مرحوم سید محمد مجتهد است دارای سنگ زیبایی است.
 در مجموع در این آرامگاه سه عنصر فرهنگی بسیار باارزش وجود دارد که هر سه مورد متعلق به دوره‌ی قاجاریّه است: 1- سنگ قبر متعلّق به مرحوم سید محمد مجتهد 2- درب چوبی کتیبه‌دار 3- ضریح چوبی بسیار زیبا.
اخیراً اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان، ضمن تهیه شناسنامه، درصدد ثبت این آثار در فهرست اموال منقول فرهنگی_تاریخی ملّی است. سنگ قبری که متعلّق به مرحوم سید محمد مجتهد است، متن آن به شرح ذیل است:
"قد ارتحل الی دارالسرور عالم علی الاطلاق الشهیر فی آفاق الذیمن علمه خشیته التعب بالسیاق و من حلاوتهحلمهجل الخلایق فی الاشیاق اعلم العلما السید المولی السند المعتمد السید محمد المجتهد طاب ثراه و جعله الجنته و مسکنه و مأوئه فی التاسع من عشر شهر جمادی من عشر الشهور التاسع من العشر اسابع من الماه الثالث من الف الثانی 1296"
 - درب چوبی باارزش که در ورودی آرامگاه تعبیه شده است حاوی قطعه شعری است که به طور قطع ماده تاریخ بناست، و بدین مضمون حک شده است: "گفت رضوان به مصرع تاریخ * زین جهان سوی عالم رضوان -رخت بربست .... جهان * مژده ام ده نگاه بانان باغ جهان." ابعاد درب 102*162 * 4 سانتیمتر است. ضریح چوبی بسیار زیبایی بر روی قبر مرحوم سید محمد مجتهد نصب گردیده است که ابعاد آن به طول 196سانتیمتر، عرض 180سانتیمتر و ارتفاع 166 سانتیمتر اندازه‌گیری می‌شود. اندام‌های این ضریح با استفاده از رنگ روغن تزئین یافته و نقوش هندسی و گیاهی، با تکنیک مشبک کاری و معرق، زینت بخش این عناصر گردیده است، کتیبه‌ی موجود بر روی این ضریح اشاره به سنه‌ی ساخت و نام سازنده‌ی ضریح دارد. دو تاریخ متفاوت در قسمت فوقانی ضریح خوانده می‌شود: 1269 و 1273 که هر دو تاریخ، هجری قمری هستند بنابراین این اثر، از ساخته‌های دوره‌ی قاجار می‌باشد.

مشاهده آب و هوای فعلی جاذبه ها و دیدنی های زنجان 

 

اطلاعات مفید :

  تابستان خنک, زمستان سرد, 
  نیمه دوم بهار, تابستان, 
  هتل, مهمانسرا, اماکن اسکان عمومی, 
  جاذبه تاریخی, جاذبه مذهبی, 

 

 

برای یافتن مسیر مناسب و فاصله تا مقبره سید محمد مجتهد مبداء خود را وارد کنید:

 
 
                                                                           
 

تجربیات و خاطرات خود را از مقبره سید محمد مجتهد با دیگران به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاه کاربران

تهیه بلیط برای سفر به جاذبه ها و دیدنی های زنجان 

 

                               

 

 



پرطرفدارترین‌ها

  • یزد
  • اصفهان
  • شیراز
  • خبرنامه الکترونیک

    Copyright ©2015 Iran Touring Co. All Rights Reserved | استفاده از مطالب ایران تورینگ با ذکر منبع بلامانع است. | کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان مردم نهاد ایران تورینگ می‌باشد. Developed by Diba Group | Powerd by DCMS 3.2