کاربران
خبرنامه
Instagram



دریاچه پریشان

امتیاز دهید

شهر شیراز  
 
 
 
 

دریاچه پریشان

 

دریاچه پریشان یکی از زیباترین دریاچه‌های آب شیرین ایران است که به نامهای مور، پریشان، شور، کازرون، یون، موز، توز، پریشم، فزشویه، و فامور نیز شناخته می‌شود.
با توجه به اینکه این دریاچه از جمله اکوسیستمهای پایداری است که در اثر عوامل تکتونیک بوجود آمده میلیونها سال است که شرایط خود را نگهداری نموده است و دارای 4 گونه ماهی بومی شامل ماهی زردک، ماهی سرخه، ماهی پرک و مار ماهی آب شیرین و همچنین چند گونه ماهی وارداتی است مانند ماهی کپور، ماهی فیتوفالک و آمورمی که در سال 1368 به دریاچه وارده شده است. تنها کپور معمولی با شرایط تالاب سازش پیدا کرده و دوگونه دیگر مشکلات بسیاری را در تالاب به وجود آورده اند.
مساحت آن ۴۳۰۰ هکتار و ارتفاع آن از سطح آب‌های آزاد ۸۲۰ متر است. حوزه آبریز آن ۵/۲۶۶ کیلومتر مربع است و بیشترین مساحت را در اردیبهشت ماه دارد. این دریاچه در کنوانسیون رامسر به عنوان تالاب بین‌المللی ثبت گردیده‌است و در تقسیم بندی مناطق جزء منطقه حفاظت شده محسوب می‌گردد.
دریاچه پریشان از دید وضعیت ویژه‌ی خود همه ساله در درازای فصل زمستان پذیرای گروه بسیاری از پرندگان است. از 502 گونه پرنده ای که در ایران شناسایی شده است، چیزی بیش از 100 گونه آن در منطقه ارژن و پریشان مشاهده و شناسایی شده است؛ که شامل 18 گونه‌ی گوناگون اردک، پلیکان، غاز، درنا، آنقوت، انواع پرندگان حاشیه آبچر مانند گونه‌های گوناگون حواصیلها، اگرتها، غاز، چنگر و طاووسک است که در میان پرندگان یاد شده حدود 40 گونه‌ی گوناگون از آنها در سطح تالاب زادآوری می‌کنند. گونه‌های بسیار نادر و کمیاب نیز گهگاه در سطح دریاچه دیده شده که شامل عروس غاز، اردک مرمری، اردک سرسفید است و پلیکان پا خاکستری در دریاچه پریشان زادآوری می‌کند.
پوشش گیاهی تالاب پریشان شامل پوشش حاشیه ای و آبزی نظیر نی، لویی، جگن و غیره است تنها گیاه آبزی که به گونه‌ی گسترده در بستر تالاب دیده می‌شود Vajas marina است که نام محلی آن خار ماهی و خاوراک صلی ماهی زردک (گونه بومی) است. دیگر گونه‌های گیاهی دریاچه پیرز، سریش، پشم لاخی ، گوشاب و ... است.
این دریاچه بر اثر سوزاندن بخشی بزرگی از نیزارهای اطرافش به علت عملیات راهسازی در معرض خطر است.در طی این آتش سوزی‌ها هزاران قطعه لاک پشت و پرنده مهاجر از بین رفته‌اند. همچنین بخش اعظم این دریاچه به علت خشکسالی‌های اخیر خشک شده است.

آلبوم تصاویر

 

   راهنمای استفاده از نقشه :

  

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

نظر گردشگران درباره این مکان

دیدگاه کاربران
 



پرطرفدارترین‌ها

  • یزد
  • اصفهان
  • شیراز
  • خبرنامه الکترونیک

    Copyright ©2015 Iran Touring Co. All Rights Reserved | استفاده از مطالب ایران تورینگ با ذکر منبع بلامانع است. | کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان مردم نهاد ایران تورینگ می‌باشد. Developed by Diba Group | Powerd by DCMS 3.2